Jag ska på något vis köpa ut mitt ex från huset (köp/bodelning/gåva eller vad som fungerar),
och ta över lånen.
Vi är överens i sakenfrpgan, men X ombud avråder X från att ”ge” mig lagfarten innan lånen är släckta.
Omständigheter:
Äger 1/2 vardera (fortfarande - efter gjord sambobodelning.
X vill inte skriva över lagfarten på mig förrän jag löst lånen ( alltså släckt de gemensamma med ett eget lån).
Banken (Hypoteket) kräver att jag först får lagfarten innan de skapar ett formellt låneerbjudande.
Jag har redan fullgjort mina plikter gentemot både X och Hypoteket, som dessa krävt att jag först ska uppfylla.
Ett köpekontrakt är upprättat och påskrivet, men pga dess formulering höll det inte för att bevilja hela summan.
Hade det istället varit utformat som bodelning hade inte summan varit nåt problem. Men då är som sagt kruxet att x inte släpper lagfarten.
Hur sjutton kommer man framåt?
Lånelöfte med klausul?
Söka lagfart på bodelning, med villkoret att jag tar över lånen går ju inte heller då eftersom banken vill ha lagfarten först.
Ja ni fattar. Snälla hjälp, det är bråttom.
Tack på förhand
Om du betalat X har du ju redan köpt ut henne. Du borde då ha ett köpekontrakt som du skickar in (digitalt om du vill) till Lantmäteriet som registrerar fastigheten som din till 100%.
Är hela fastigheten din bör du också kunna låna på den som vanligt när man köper fastigheter.
Nja, jag har uppfyllt Xs krav på att jag först skulle betala några saker, sen skulle hen skriva under köpet.
Men, nu räcker inte köpekontraktet för att Hypoteket ska bevilja den lånesumman som behövs, och hen har nu rätt att häva köpet (eftersom ingen stor transaktion genomförts).
Kontraktet är formulerat så att Hypoteket ser det som att fastighetens värde är desamma som den summan jag behöver får att täcka lånen.
Alltså bara 75% av det jag behöver.
Vänd dig till en annan bank som är mer flexibel. Kanske kan du och ditt ex gå till banken gemensamt och förklara att den dagen som du för över pengarna är den dagen hon löser lagfarten. Hon vill väl också ha detta löst. Och det kan ju inte vara första gången den här situationen uppstår för bankerna.
Att en mäklare hämtar in informationen om huruvida det finns något hinder att flytta lagfarten,
och att det kan fungera som en form av garant?
Är det någon som kan uttala sig om detta?
Jag tittade på avsnitt #290 ”Borde du ha bundit räntan?” där Jan och Caroline intervjuar Dag Wardaeus (medgrundare av Hypoteket) -
och med tanke på det lösningsorienterade mindset som framhålls att dom har, så borde mitt dilemma definitivt vara en punkt för dom att lösa för att ytterligare stärka sin konkurrenskraft.
Jag tittade på avsnitt #290 ”Borde du ha bundit räntan?” där Jan och Caroline intervjuar Dag Wardaeus (medgrundare av Hypoteket) -
och med tanke på det lösningsorienterade mindset som framhålls att dom har, så borde mitt dilemma definitivt vara en punkt för dom att lösa för att ytterligare stärka sin konkurrenskraft.