Ofta SBAB nekar lån pga ekonomiska planen?

Blev smått överraskad när vi fick ett samtal att sbab ej godkände den ekonomiska planen pga av att entrepenadfirman endast funnits sedan 2021 trots att trollängen bostad som förmedlar funnits länge.

Rör sig om 15st bostadsrätter parhus.

Så nu får det nog bli Swedbank istället.

Jag har hört några skräckhistorier om byggbolag som blåst BRFen de själva bildat. Mig veterligen saknas det bra skydd mot det.

Låter ovanligt? Kan det vara mer som döljer sig i den ekonomiska planen/historien&företagen bakom/ som banken inte kommunicerar?

(Dvs ska du själv fundera på att dra öronen åt dig, eller åtminstone dubbelkolla med någon kunnig vad som står i ekonomiska planen och vad banken kan ha hakat upp sig på?)

3 gillningar

Ja, jag hade skippat det objektet om banken inte tyckte att det var ett vettigt köp.

1 gillning

Sbab tycker inte ens om nybildade föreningar

Problemet är att vi skrev förhandsavtalet för 1 år sedan, det är nybygge. Planen ser bra ut bara entreprenören som är mindre, tydligen ett lokalt byggbolag vad jag kan se.

Men det är klart hade hellre önskat ett större aktör. Får ta på mig det, tog för givet att Tornstaden eller Tb bygg var inblandade då dom varit det i dom andra projektet i området.

1 gillning