Öka bolån för att lösa min mans andra lån

Hej,

Jag och min man går i tankar om att öka upp vårt gemensamma bolån för att lösa hans andra lån.
Vi äger huset 50/50.

Vad bör jag tänka på om jag gör detta?

Mvh Sara

2 gillningar

Har ni varit gifta (och sambos innan dess) i mer än fem år?

Ja det har vi. Gifta i 1 år sambos i 7år innan dess.

Vilka summor pratar vi om? Jag tycker det är skillnad på 25k, 250k och 2,5 M.

Närmare 600 000kr

Jag hade då förutsatt att ni skrev någon form av avtal på detta då det är nästan två Svenssonårslöner efter skatt. Eventuellt genom ett ökat ägande av lägenheten eller kanske lämpligare genom att han chippar in mer till räntorna som en sorts avbetalningsplan.

Men jag får ändå erkänna - jag hade varit skeptisk till att gå med på något sådant, även i parrelation. Men visst, kör ni redan gemensam ekonomi så är ju skulderna på sätt och vis delvis dina redan.

2 gillningar

Det är totalt.
Jag förstår din tanke :slight_smile:

Tack för tankar :slight_smile:

2 gillningar

" Vid äktenskap som varat mindre än fem år, med tid som sambo inräknat, förekommer det att man använder den s.k. giftorättstrappan . Det är en jämknings-modell som utvecklats i praxis och ger att parterna bidrar med 1/5 av det egna giftorättsgodset, efter avdrag för skulder, per år äktenskapet varat. Efter fem års äktenskapet delar parterna lika på giftorättsgodset. Bostad och bohag som makarna införskaffat för gemensam användning delar man dock oftast lika även vid kortare äktenskap. Det går inte heller att kategoriskt tillämpa metoden, om grund för jämkning föreligger måste således bedömas i det enskilda fallet."

https://juristjouren.se/rattsomraden/familjeratt/bodelning-vid-skilsmassa/#:~:text=Efter%20fem%20års%20äktenskapet%20delar,bedömas%20i%20det%20enskilda%20fallet.

1 gillning

Vem betalar räntorna för hans lån idag?

Det gör han själv.

Nu ska man ju inte göra som jag som är skeptiskt till allt och alla. Säg att ert hus är värt 4 miljoner, ni har 2 miljoner i lån. Ni äger hälften var. Då har ni en miljon var i lån. Bakar ni in hans lån, då går belåningsgraden upp från 50% till 65%. Risken för er har ökat. För att du ska få någon form av säkerhet så får han skriva ett skuldebrev till dig separat. Annars absorberar du ju 600000 privatlån till bolån. Det måste du bli kompenserad om det skiter sig med äktenskapet.

Jag håller med dig till 100%.
Tycker väl det svåra är om vi nu ökar lånet och det blir ett separat lån som enbart han betalar ränta och amortering på och så delar vi på de andra lånen som är vårt ursprungliga lån, är det rimligt? Möjligt?

Då tolkar jag det som ni har separerade ekonomier? Isåfall borde han fortsätta betala sin ränta. Han kan, om du är okej med det, belåna ert gemensamma hus för att få ner räntan men då ska detta lån fortfarande stå på din gubbe. Har ni en traditionell bank så är detta troligtvis inte en praktiskt svårighet för banken. Kombinera som någon tidigare har skrivit med skuldebrev

Japp vi har separata ekonomier :slight_smile:
Okej, så det är möjligt att öka bolånet men att bara han står på lånet? :slight_smile:

Att utöka bolånet och att han står för ränta och amorteringen på det utökade bolånet. Det var det du kanske menade?

Nej jag tolkade dig galet, trodde du menade att han själv kunde ta ett lån i ”bolånet”.

Varför har ni inte gemensam ekonomi idag?

För att han har dessa skulder, han har ett barn sen tidigare, han har levt i en relation där han har fått försörja sin fru tidigare och vi båda tycker att var och en gör sina egna val med sina pengar.

5 gillningar

Det är lagkrav på att försörja den andra i ett giftemål. Så det visar väl mest på moralisk kompass?

1 § Man och hustru är skyldiga varandra trohet och bistånd. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa. Lag (1978:854).

Om du är gift tycker jag att ni ska dela på allt.

1 gillning