Öka exponeringen mot Sverige

Jag har idag 57% LF Global index, resten är i cash och kanske 5% vardera lysa/investor etc. Det mycket cash pga tidigare osäkerheter och andra anledningar, men nu tänker jag ändra om i mitt upplägg.

Såg någon tråd om att folk tror Sverige kan gå upp 10% per år i 10 år, vilket såklart lät intressant.

Jag hade potentiellt tryckt upp lite mer i LF Global så den når 60%, men det tar emot lite med vår numera obscent svaga valuta och att usabörserna rusat länge, samt att jag inte tror att 95% av AI-hypen vara kvar om 10 år, och tech är tung i LF Global.

Så jag tror att exponera mot Sverige kan vara bra under omständigheterna, men på vilket sätt? Vilken indexfond är bra? Plus alla storbolag? Spiltan investmentbolag? Båda verkar ligga runt 0.25% avgift.

Något annat alternativ jag kan överväga? Jag funderar på att trycka in det i Lysa med iom tung exponering mot Sverige med, men lite högre avgift där.

Var lite försiktig att ändra din portfölj efter “någon tråd om att folk tror”.

Jag hade valt Plus AllaBolag Sverige (hela Stockholmsbörsen till billigast avgift) eller Nordnet Indexfond Sverige (helt gratis med 100 bolag)

3 gillningar

Kan… Ingen vet.

För att utveckla “någon tror” så var det denna tråd och länkarna som jag tyckte var intressant, Stockholmsbörsen högre förväntad avkastning kommande åren pga dyr dollar och undervärdering

Tackar, bred och låg avgift låter mycket passande för svenska delen av basen.