Hej! Har månadsinsättningar i fonder. Varit sugen på aktier men avstår i brist på kunskap o engagemang.
Känner ändå att jag i “största” möjliga mån vill nyttja dippen som försiggår på nått sätt. Kan man sprida ut månadsinsättningar (2k) till insättningar varannan vecka (1k)? Har läst nått här att varje/varannan vecka insättningar inte är att föredra?
Se om du kan sänka dina kostnader med 100 kr i månaden och använd dem för att öka ditt sparande. T ex byta två luncher mot havregrynsgröt. Pausa ett teveabonnemang.
Jobba övertid.
Det gör jag redan i högsta möjliga mån. Så med andra ord behålla sparande som det är? Ingen fördel med att tänka som jag nämnde i inlägget med andra ord?
Jo visst men antar att du vill öka dit kapital.
Har gått in “tidigt” men som gått skit dåligt.
Ser en viss varning om någon pushar ett företag.
Att pytsa in pengar med jämna mellanrum är stabbilt men kan ta tid att gå +
Att gå in med ett stort belopp kan bli jättebra men samtidigt så kan man tappa mycket.
Det handlar om timing och det vet vi vanliga efter hur det blev.
Har ju en fast avgift som jag lägger in varje månad i fonder som sagt i samband med lön, har ju tillgängligt kapital att lägga in nu med om man vill trycka till 1000-2000kr extra men just om det är “värt” att göra det (alla långsiktiga investeringar är ju självklart bra), men just om de är smart att göra det medans börsen är så pass nedgången?
Fast det är här det går snett i tankarna. För sålänge du inte VET att det kommer gå ner, absolut helt säkert, så är matematiskt/statistiskt rätt svar att gå in med pengarna nu.
Om du, extremt mot förmodan, vet helt säkert att det kommer går ner, så är inte rätt svar att avvakta eller sätta in utportionerat över tid. Då är rätt svar att blanka marknaden med alla pengar du har.