Du glömde säga att du ger frågorna til Caroline då svarar hon smidigt på de och låter Jan som brevbärare lämna de tillbaks .
Haha bra idé!
Jag hörde ett argument kring banker för ett tag sedan att de har alltid olika mål. Ponera att för 2021 har SEB som mål att öka sin marknadsandel på bolån och swedbank kanske att öka marginaler genom att sälja försäkringar etc. I slutändan handlar det mao om att gå till rätt bank vid rätt tidpunkt. Och att prata med rätt person som har full behörighet inom bankens gränser då såklart.
Det tyckte jag lät rimligt. Kanske köpte argumentet då det gör ”nederlag” i form av avslag enklare att ta emot. Det beror ju inte på mig då utan bankens mål den givna tidpunkten
Schh… det är en hemlighet…
Bankerna kollar både bakåt ett antal år OCH framåt. Så att höja lönen tillfälligt något år är inte säkert att det hjälper. Vi hamnade i den sitsen med krångligt att få lån trots 6 år med vettiga löner, stora utdelningar. Lånet var på <5miljoner och belåningsgraden det skulle användas till innebar 45% belåningsgrad. Sen har vi även obelånad sommarstuga/skog utöver det men ändå var det inte så lätt att få till lånet.
Ni har antagligen tagit ut lägre utdelning än vad som varit möjligt enligt 3:12 reglernas lönebaserade beräkning. Då borde det ha förts in som “sparat utdelningsutrymme” på delägarnas privata K10. Är det inte gjor kanske ni kan se över de 5 senaste årens deklarationer (=beräkningar på k10 blanketten) för att se om ni kan göra om just den delen för att tillgodogöra er det för de senaste åren. Har ni då tillräckligt eget kapital =EK (eller nya vinster) i bolaget så kan ni göra större utdelningar framöver.
Utdelning sker ju egentligen från EK och vinster “fyller på” EK. Så har ni redan stort EK kan ni göra rejäl utdelning när ni vill egentligen oavsett aktuell lönsamhet så att säga. (krävs en extrainsatt bolagsstämma för att hantera det har jag för mig)
Observera att om ni bara har ursprungs-EK (t ex 50 000kr) så har det inte funnits tillräcklig lönsamhet att göra större utdelningar tidigare MEN ni har ända haft möjlighet att spara utdelningsunderlaget på K10:an i er privatdeklaration som är värdefullt och kan användas i framtiden för utdelning om lönsamheten ökar.
Så förenklat kan säga att årets vinster vid bokslut överförs till EK efter skatt. Efter bolagsstämman brukar många bolag utifrån det besluta hur mycket av EK som ska delas ut. (Många små AB delar ut “allt som går” och det är i regel fjolårets vinst)
EK styr alltså hur mycket bolaget kan/får dela ut, vilket de i princip kan göra när de vill. 3:12 reglerna styr istället hur mycket ÄGARNA privat kan få ut lågbeskattat av den utdelning som betalas ut av bolaget. Betalas det ut mer än 3:12 reglerna medger så beskattas det helt enkelt som lön.
Kan tillägga till Erik:s utmärkta svar att beslutar man om utdelning på en extra bolagsstämma så blir det mindre uppenbart utåt. Uppgifterna skickas in till bolagsverket men det syns inte på t.ex. Allabolag på samma sätt som utdelning beslutat och redovisad i årsredovisningen. Går ju så klart att gräva fram enkelt ändå.
Alla vill ju inte skylta med det, speciellt inte i mikro AB.
Jag beslutade om första utdelningen på ordinarie bolagsstämman och därefter har jag kört extra bolagsstämmor. Väldigt enkelt att göra, tar fem minuter inklusive att skicka in till bolagsverket. Sparar det underskrivna protokollet tillsammans med andra räkenskaper.