Öka skatteåterbäringen med 1% extra i skatt?

Det här är bara en liten spekulation inför framtiden. Jag funderar på att be arbetsgivaren att dra 1% extra i skatt på min lön, för att få tillbaka en högre klumpsumma i återbäring till våren.

Ni som har gjort detta - hur mycket har ni fått tillbaka i skatteåterbäring?

När jag räknat på det verkar det som om att jag kan få tillbaka ca 18k, baserat på typ 3-4 månadslöner. Kan det stämma? Det är skatteverkets egna kalkyl som säger detta.

Jag har inga bolån, ett CSN lån men har ISK.

1 gillning

Varför? Om du nu tycker om att få pengar i en klumpsumma och skjuta på din konsumtion, sätt in 1000 kronor i månaden hela året på sparkonto och tag ut 12000+ränta i maj varje år.

3 gillningar

Spara tänker jag ju göra oavsett. Jag bara funderar på hur det funkar och vad folk har för erfarenheter av det.

Men det där var ju en bra idé, så tack för tips.

Jag blev lite orolig att du tror att har någon idé om att du får ut mer än vad du har hållt inne. Betalar du 1000 kronor för mycket i skatt varje månad varje år, kommer du få 12000 kronor tillbaka på skatten varje år, allt annat lika. Att låsa pengarna i skattesystemet är ju onödigt komplicerat (om du inte har en tendens att göra åt alla pengar och vill tvångslåsa pengarna)

1 gillning

Ok, @CarlJohan och @anon96748949 - verkar som om jag har missförstått eller helt enkelt inte vet hur det funkar med skatt eller skatteåterbäring. Tack för att ni påpekat det.

Jag kan säga att jag har inga som helst ekonomiska problem, och jag sparar mycket varje månad och spenderar väldigt lite. Det är alltid trevligt att få tillbaka på skatten och säkerställa att man slipper betala tillbaka, så det är väl också en anledning till varför jag undrar om detta.

Förlåt om jag verkar barnslig i mina tankar, men jag vill bara (som vanligt) genuint veta människors erfarenheter kring skatteåterbäringen, men jag har återigen formulerat mig jättedåligt, så jag ber om ursäkt för att mina tankar kring detta inte passar.

Kan man radera en tråd så gör det. Sorry återigen.

2 gillningar

@moderatorer Stäng gärna denna tråden då TS inte vill ha den öppen.

2 gillningar