Jag har funderat på om man hade kunnat höja kravet på amortering, istället för styrräntan, motsvarande de höjningar av styrräntan vi sett fram till nu och om det hade kunnat få liknande resultat på inflation.
Hade man inte nått ut lika brett i samhället?
Har staten behov av det kapital som betalas in i form av ökade räntekostnader från samhället eller handlar det mer om att minska konsumtion?
Jag tänker att man får motsvarande effekt av att öka amorteringskravet och att det också påverkar hushållens och företagens belåning positivt.
Jag tycker det är ett kanonbra resonemang med ökad amortering, främst på fastigheter tycker jag. Dels så påverkar det inte industrins investeringar, export och jobbskapande och sedan tar man ner risken på lång sikt i fastighetssektorn.
Samtidigt ger man inte bankerna chansen att tjäna mer pengar på höjd ränta. Just i detta läge med en enorm tillgångsinflation på bla fastigheter låter det som en bra ide. Hade inflationen varit driven av löneökningar kanske man även skulle ta med företagslån men det var inte löneökningar som skapade nuvarande inflationen. Snarare tvärtom i Sverige efter årets svaga löneökningar.