Värt att minska amorteringen, tänker vi rätt?

Hej!

Nu till senhösten kommer min och min sambos inkomster att öka tillräckligt så att vi har möjlighet att sänka vårt amorteringskrav till 1% på vårt bostadslån.

Jag undrar om vi tänker rätt om vi gör följande antaganden;

Med dagens inflation och förväntad inflation är det fördelaktigt att behålla lånet så högt som möjligt. Lånet minskar i värde. Detta gäller så länge avkastningen av ”icke-amorterat” belopp är högre än räntan.

Med amorteringspengarna skulle vi kunna utnyttja ”rean” på börsen alternativ lägga dem på ett rörligt räntekonto.

Lite bakgrundsfakta:
Jag och min sambo har en trygg ekonomi. Båda kring 30 årsåldern med säkra höginkomst jobb. Vi köpte bostadsrätt förra året med en skuldkvot under 70%. Räntan band vi innan årsskiftet på 1.24 % på 5 år. Bostaden har låg avgift och en relativt god föreningsekonomi.
I förhållande till vår inkomst lever vi sparsamt men unnar oss resor etc. Vi har fyllda bufferthinkar och månadsspara en god slant till pension och konsumtionsmål på 4 år.
Trots stundande recession och inflation räknar vi inte med att behöva dra ned på vår livskvalité mer än en resa mindre/år med bibehållet sparande.

Missar vi någonting i vårt resonemang?
Vore tacksam för input.

Har ni fått löneökning i nivå med inflationen då? Dvs 9% i år. Lånet äts förvisso upp av inflationen, men det förutsätter ju att eran köpkraft inte minskar.

Hej,

Nej tyvärr inte med inflationsnivå, men vi räknar att vår minskade köpkraft ändå inte kommer påverka vår livskvalité i vardagen i särskilt stor utsträckning.
Vi kan ändra enstaka stora konsumtioner och även ta extra arbetspass för att buffra upp vid behov.
Självklart hade en normal inflation varit önskvärt även för vår del, men tänker på hur man gör det bästa av dåliga tider.

Amorteringspengarna skulle för vår del vara öronmärkta för en ”investering”/sparande. Vi tänker att vi övertid borde kunna komma upp i över 1.24% avkastning/ränta på räntekonto.

1 gillning

Handelsbanken erbjuder bunden ränta på 3 % så på så vis kan ni ju garanterat slå boröntan.

1 gillning