Hej!
Nu till senhösten kommer min och min sambos inkomster att öka tillräckligt så att vi har möjlighet att sänka vårt amorteringskrav till 1% på vårt bostadslån.
Jag undrar om vi tänker rätt om vi gör följande antaganden;
Med dagens inflation och förväntad inflation är det fördelaktigt att behålla lånet så högt som möjligt. Lånet minskar i värde. Detta gäller så länge avkastningen av ”icke-amorterat” belopp är högre än räntan.
Med amorteringspengarna skulle vi kunna utnyttja ”rean” på börsen alternativ lägga dem på ett rörligt räntekonto.
Lite bakgrundsfakta:
Jag och min sambo har en trygg ekonomi. Båda kring 30 årsåldern med säkra höginkomst jobb. Vi köpte bostadsrätt förra året med en skuldkvot under 70%. Räntan band vi innan årsskiftet på 1.24 % på 5 år. Bostaden har låg avgift och en relativt god föreningsekonomi.
I förhållande till vår inkomst lever vi sparsamt men unnar oss resor etc. Vi har fyllda bufferthinkar och månadsspara en god slant till pension och konsumtionsmål på 4 år.
Trots stundande recession och inflation räknar vi inte med att behöva dra ned på vår livskvalité mer än en resa mindre/år med bibehållet sparande.
Missar vi någonting i vårt resonemang?
Vore tacksam för input.