Okej, finns det ett bättre sätt för en ointresserad nybörjare att komma igång, än en fondrobot?

Bra och intressant inlägg och ämne Jan!

Jag håller med dig i allt du skriver i stort sett här. Fondrobot är bra för nästan alla skulle jag tro. Inklusive mig själv :laughing:

Det är därför som jag väldigt ofta rekommenderar en fondrobot i de flesta fall på forumet eller privat om någon frågar.

Problemet jag upplever dock (när någon mer eller mindre bekant frågar privat) är att man inte litar på andra aktörer än sin storbank. Inte att själva produkten skulle vara dålig eller krånglig. Men när det kommer till ekonomi så upplever jag att många endast litar blint på sin personliga bankman/kvinna. Säger rådgivaren på deras storbank något, så är det det som gäller. Hen är ju expert!

Kvittar många gånger hur mycket jag än försöker förklara att även storbanken är bara ute efter att tjäna pengar på dig, inte att du ska tjäna pengar. Men det är som att tala för döva öron…

Ekonomi är så himla privat för många och man litar helt enkelt inte på internet eller appar när det gäller ekonomi och framför allt investeringar. Det ska skötas på bankkontor med rådgivare helt enkelt.

Men några enstaka har jag “lyckats” övertyga att byta från dyra storbanksfonder till robot eller indexfonder och fått ett tack för hjälpen. :slight_smile:

Till slut ger jag oftast upp.

8 gillningar