Okonventionell sommarstuga - vilka erfarenheter finns?

Jag har läst om att vissa har köpt bostadsrätter eller villor på mindre orter som substitut för sommarstuga. Det finns förstås givna för- och nackdelar med sådana ”sommarstugor” jämfört med en konventionell stuga.

Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av någon typ av okonventionell sommarstuga. Jag menar alltså en kategori av boende som inte hör till sommarstugemarknaden men ändå används som semesterboende sommartid.

Min huvudfråga är egentligen om det finns möjliga ekonomiska fördelar med objekt i den här kategorin. Man förlorar förstås något med att bo i ett radhus, lägenhet, fyrtorn, stationshus eller liknande jämfört med en vanlig stuga. Samtidigt kanske man vinner något i form av lägre inköpspris, mindre underhåll, lägre skatt eller annat.

Husbil är ju inte okonventionell men ett vanligt substitut! :wink:

Skämt åsido att t ex göra om en skola, kyrka, fyrtorn, industrilokal, tågstation, bensinstation, bergrum, husbåt innebär nog vanligtvis MER besvär/kostnader och krångel än en vanlig sommarstuga.

Ofta behöver “användningen” ändras, (t ex om det är en brandstation) och då kräver det en del jobb där man se även kan få problem med vad detaljplanen tillåter.

Sen kan det vara byggregler, byggnadsminnes/kulturskydd som kräver vissa dyrare byggmetoder.

Fd bensinmackar och industrifastigheter kan kräva provtagning och risk för dyra saneringar osv.

Kände en som byggde om ett vattentorn och rent tekniskt blev det dyrt/krångligt att göra saker.

Samma sak med det som bygger om stora gamla båtar till bostäder, är inte helt lätt eller billigt. Där måste man t ex i regel plocka upp och besikta skrovet emellanåt för att försäkringen ska gälla.

Så generellt sett är det möjligtvis inköpspriset som ibland kan vara fördelen men i de flesta andra aspekter ser jag mest nackdelar och då även ekonomiska nackdelar med det.

Att köpa bostadsrätt för sommarbruk är sällan OK med bostadsrättsföreningen. Den ska vara till att bo i - alltså mantalsskriven.

Husbåt lär väl vara den vanligaste workarounden.

Husbil är ju dyrt och går därmed bort.

Frågan avsåg inte främst att bygga om något, alltså i meningen att jag skulle göra det. Däremot kunde jag tänka mig något som någon annan byggt om till någon del.

Att köpa ett radhus på en mindre ort kan ju vara billigare än att köpa en vanlig sommarstuga. Sedan kan det finnas en massa andra varianter som jag inte känner till.

Ja, du har rätt i teorin. Sedan har jag ändå förstått att bostadsrätter på vissa platser i hög utsträckning ägs av sommargäster.

Frågan här avser för mig vad som i praktiken fungerar snarare än vad brf:ers styrelser önskar sig. Att okonventionell användning kan få grannar att titta snett är givet och alltså en potentiell nackdel.”

För att förtydliga frågan så är jag inte ute efter ”roliga objekt” utan mer exempel på riktiga livsmönster som gör att en viss lösning blir vettig. Det kanske kan vara lika bra att äga ett radhus i Mariestad som en sommarstuga vid Vänern, som ett

Några möjliga fördelar som jag mer i teorin kunde tänka mig:

1. Radhus på ort förutsätter inte bil. Det går att åka dit med buss eller tåg.
  2. Huset är vinterbonat utan att det kostar extra.
  3. Butik och service finns sannolikt på rimligt avstånd.
  4. Man kan cykla dit man behöver ta sig lokalt.
  5. Gräsmattan är inte abnormt stor.
  6. Det är möjligt att hyra ut utan begränsning.
  7. Det finns folk på orten som kan anlitas för städning etc.

Möjliga nackdelar kan vara:

1. Värmesystem är inte alltid så bra.
  2. Servicen kan försvinna vid avfolkning.
  3. Miljön kan vara deppig. Istället för att ha ”Miljonär-Magnus” som granne i stugan får man ”Alkoholist-Anders” som har kamphundar och röstar på SD.

För mig är uthyrning viktigt och det kan möjligen påverka en del. När man hyr ut behöver man ofta ha någon lokal person som går dit och städar och förbereder för nästa hyresgäst. På en ort där där inte vara ”rika och fina” bor brukar sådant vara lätt att ordna. Vi har tidigare haft en sådan lösning i Stockholm och det fungerade bra.

Inte svar på TS fråga men på orten där jag har mitt fritidshus (fjällvärlden) är det billigare att köpa ett hus än ett fritidshus. Nackdelen, som jag ser det, är att huset ofta har en medföljande trädgård med gräsmatta som kräver skötsel fritidshusen har lingon och blåbär tomter. Husen är ofta svårare att stänga längre perioder då de ofta har mer komplicerade uppvärmningssystem.

Det är ett jättebra svar och en viktig del av det jag vill komma åt.

Nu har jag inte tänkt mig att ha huset stängt under lågsäsongen utan gärna att hyra ut det. Det förutsätter då ett läge där någon efterfrågan finns, alltså sannolikt en ort som inte bara är en renodlad sommarplats.

Jag har tidigare tittat på möjligheten att bo på Airbnb när jag rest i Sverige och då noterat att stora delar av Sverige är en ren öken. På platser som Stockholm finns massor av lägenheter att hyra. I Markaryd (riktigt exempel) finns ingenting. Där finns förstås campingar och liknande men ingen privat uthyrning.

Bostadsrätternas rådgivning sade i alla fall för några år sedan att styrelsen inte kan kräva att en medlem bor i eller är skriven i sin lägenhet.

Jag känner till ett par som köpte ett nyproducerat radhus på pendlingsavstånd från Stockholm och hade det som sommarstuga. Två andra par har hus i trevliga delar av Malmötrakten. Tror inte någon av dem har hyrt ut i större omfattning.

1 gillning

Det är ett jättebra svar och en viktig del av det jag vill komma åt.

Nu har jag inte tänkt mig att ha huset stängt under lågsäsongen utan gärna att hyra ut det. Det förutsätter då ett läge där någon efterfrågan finns, alltså sannolikt en ort som inte är en renodlad sommarplats.

Jag har tidigare tittat på möjligheten att bo på Airbnb när jag rest i Sverige och då noterat att stora delar av Sverige är en ren öken. På platser som Stockholm finns massor av lägenheter att hyra. I Markaryd (riktigt exempel) finns ingenting. Där finns förstås campingar och liknande men ingen privat uthyrning.

Bra poänger. Utifrån det här scenariot skulle mina följdfrågor bli:

1. Vilka orter eller typer av orter handlar det om?
  2. Hur använder de husen/lögenheterna?
  3. Hur är inköpspriset jämfört med ”motsvarande” sommarstuga? Jag tänker nu främst på parametern avstånd men också storlek och standard.

När det gäller uthyrning är ju en fullgod möjlighet att hyra ut huset i stan. Det är alltså inte hela världen om sommarstugan endast efterfrågas sommartid.

Miljonäranders röstar nog också på SD, eller röstar på M och sympatiserar med SD.

SD brukar vara största partiet bland svenska män, kanske inte bland män som helhet dock.

2 gillningar