Vi har lagt in olika insatser i bostadsrätt, jag gick in med 3150 och han 1350’. Vad händer när vi säljer?
Är ni sambor eller gifta?
Har ni skrivit några papper? Dvs äktenskapsförord eller samboavtal, skuldebrev mm?
Hej, vi är gifta men gifte oss efter bostadsköp. Äktenskapsförord finns (totalt enskilda tillgångar). Vi ska skriva ett skuldebrev men hur ska detta utformas, och hur blir det vid försäljning?
Okej, då fördelas försäljningspriset mellan er i samma andel som det står i bostadsrättens överlåtelseavtal.
Obs: Jag är ingen jurist. På nätet får man nästan alltid fel svar på juridiska frågor. Kom ihåg att prata med en riktig familjejurist.
Vi gick in med olika insatser. Vi skrev ett samboavtal och skuldebrev för att reglera detta. Ena parten gick in med 300k mer, dvs skulden på 150k.
Detta regleras vid försäljning där skulden betalas av först, därefter delas resten. Vi skriver också bilagor på amortering så att skulden regleras.
Det betyder inte automatiskt att framtida avkastning på enskilda andelar betraktas som enskild egendom såvida det inte framgår av ÄO (i det här fallet vinsten vid försäljning av BR).
Jag skulle kollat med jurist.
För sambor räcker det inte med bara skuldbrev då även skuldbrevet delas 50/50 vid bodelning. Vet tyvärr inte vad som gäller vid er situation men finns klart fällor att trampa i med dessa grejer. Fått kostnadsfri juristhjälp via bolånebanken (SEB) vid något tillfälle.
Tack - vi är gifta med äktenskapsförord. Kommer även att skriva skuldebrev. Vi har amorteringsfritt.
Hur gör ni rent praktiskt med bilagor på amortering för att hålla det uppdaterat?