Om jag fattar det hela rätt är det inte samma fonder som rekommenderas i artikeln om ombalansering inför 2019 och i artikeln som hör till poddavsnitt #91. Men som sagt, det kan vara jag som missförstått det hela…
I artikeln om ombalansering 2019 rekommenderas: Länsförsäkringar Global Indexnära, Spiltan Räntefond Sverige, SEB Sverige Index samt Swedbank Robur Access Asien.
I artikeln till poddavsnitt nr 91 rekommenderas de två första fonderna i kombination med Pacific Precious.
Har jag missförstått informationen? Vilka fonder rekommendera du i den lilla globalportföljen?
Fonder ändrar sina förvaltningsavgifter titt som tätt för att ligga bäst till på marknaden, så vid vissa tillfällen när Jan gör nya ombalanseringar och "bästa fonder" så kanske någon ny fond har blivit billigare och ska därför vara i den bästa portföljen.
Däremot så blir inte fonderna utdaterade och du kan lätt använda samma fonder i 10 år utan att behöva byta, så välj den nyaste artikeln du hittar och kör efter den, använder du Avanza så skulle jag rekommendera just nu:
Avanza Global
Avanza Emerging Markets
SEB Sverige Index eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag
AMF Räntefond Lång eller Mix (Beror såklart på om du vill ha räntor i portföljen)
Denna portföljen klarar sig garanterat i 10 år, men gå in och ombalansera en gång om året och kolla så att ingen stor ändring har skett.
Oj, så ska det verkligen inte stå xD
Har märkt att jag skriver “jag” istället för “Jan” ibland när jag skriver lite för fort och har behövt backat och rättat det. Får dubbelkolla lite mer innan jag postar framöver!
Har redigerat svaret nu iaf så det stämmer, tack för att du påpekade!