Olle Qvarnström startar en egen globalfond

Varför startar Olle Qvarnström egentligen en egen globalfond?

Hans idé är att göra tvärtom mot index. I stället för att automatiskt köpa mer av de bolag som redan gått upp vill han leta efter sådant som är billigare och försöka undvika bolag han tycker är övervärderade eller mindre attraktiva.

Han är ganska kritisk till hur mycket den aktiva förvaltningen följer index. Han menar bland annat att en globalfond inte nödvändigtvis borde ha omkring 70 % USA bara för att index har det, utan att man bör kunna sprida investeringarna mer geografiskt.

Han beskriver sig själv som en “dörrvakt” – hans uppgift är inte att vara produkten, utan att släppa igenom bra investeringsidéer och hålla dåliga idéer ute.

Det intressanta är också att han själv säger att han kommer investera minst 10 miljoner kronor i fonden Protean Aktiesparfond Global A.

Källa: Snåljåpen blir förvaltare – tatuerar sig vid 1 miljard | Placera.se

Avgiften ligger på 1,10% på Avanza.

Vad tror ni om fonden?

5 gillningar

Svårt att säga något om den. Olle har ju varit mest inne på småbolag i Sverige. Han har ju ingen track record för globala aktier. Dock har han lyckats extremt bra med sina egna investeringar fram till nu.

Sen kan man inte säga så mycket om innehavet så här långt då jag har för mig att han ska upp till runt 40 aktier.

Han skall alltså köpa vinnarna och undvika förlorarna till en hög avgift oavsett hur det går…
Unikt upplägg, att ingen har tänkt på det innan.

Är mest förvånad att de aktiva förvaltarna kommer undan med de flosklerna varje gång.

12 gillningar

Utifrån de intervjuer jag har läst med honom verkar han vara en kille med hybris, och detta projekt går väl helt i linje med det.

2 gillningar

Köper man direkt från dem så skulle avgiften vara 0,55%. Inte helt tokigt för en aktiv fond.

Med det sagt, det är inget för mig. Jag köper mina aktier själv.

Det är möjligt, tvekar på att någon betydande del sparare byter plattform. :slight_smile:

Finns fortfarande inget som säger att han skulle vara den där unika lilla delen av aktiva förvaltare som faktiskt slår index på kunskap och inte på tur.

Dessutom har han en personlighet som verkar lätt stöta sig med andra så vi får väl se hur länge han är kvar.

Säkert en lönsam fond, för honom själv. Lär finnas kunder, med tanke på vad vissa redan väljer att investera i.

Inget för mig.

3 gillningar

Lycka till Olle!

Har aldrig hört talas om karln.
Tycker att produkten i sig är helt ointressant. Forskningen är ju helt glasklar med att efter avgifter kommer han på långsikt inte att överträffa fondens jämförelseindex.
Men avgiften blir naturligtvis mumma i den egna plånboken för Olle.

1 gillning

Grattis till honom, easy money.

Som förvaltarna bakom TIN fonder:

Hahaha det är som att allt bara är på skoj.

Ska han starta en fond ?? de är så många aktiva förvaltare i poddar som låter så smarta o kan allt. sen kollar jag hur den har gått på lite längre sikt mot vanliga gubbfonder global index, jag som inte kan nånting, haha herregud de är så lätt att slå dessa skojare.

Dom tar era pengar och skrattar sig igenom hela livet.

5 gillningar

I stället för att automatiskt köpa mer av de bolag som redan gått upp vill han leta efter sådant som är billigare och försöka undvika bolag han tycker är övervärderade eller mindre attraktiva.

tycker

Då är det ju ingen indexfond. bara en globalfond. Tack men nej tack :slight_smile:

För mig skulle en “globalfond” med 1000 tals bolag, dock inte exakt viktade efter börsvärde, utan istället efter nån annan princip i kombination med börsvärde, kunna vara en idé jag köpte och lade, kanske 5% av min ISK på.

Detta verkar ju vara nånting annat: Den gamla god idén att “Mr Smart” kan välja aktier bättre och vet nåt som andra inte vet, dvs det som i princip alla som investerar i aktier och bygger egen portfölj antar i någon mån enligt mig.

Jag är lite skeptiskt till det, men det är inte helt orimligt att en så duktig person skulle lyckas mer än 0,55% bättre än om jag själv konstruerade en sån portfölj. Dvs en plats i leklådans 1% skulle det kanske kunna bli (speciellt som min leklåda idag består av några tusenlappar hit och dit i ETF enskilda aktier, guld mm). Problemet är dock att det inte blir tillräckligt mycket lek att köpa en aktiv globalfond tycker jag. Lite “stuck in the middle”-strategi…

Jag köper in mig in denna liksom i systerfonden Protean Aktiefond Norden som rattas av Richard Bråse. De har oddsen mot sig men man vet aldrig. Särskilt Bråse tror jag på.

Roligt komplement till de vanliga fonderna jag har iaf.

3 gillningar

Jag ska ta alla pengar jag tjänat på TIN-fonder och dunka in dem här direkt!

Har också några få procent av kapitalet i Bråses fond. Ingen speciell tanke bakom förutom att Bråse verkar ha sunda ideer riktat mot “ospektakulära” bolag och det ger väl en viss riskspridning ihop med resten av aktier o fonder jag har.

Visst, 100% global indexfond med låg avgift ger säkert ett bättre riskjusterat väntevärde på avkastningen men det är ju så tråkigt.

1 gillning

Håller med. Investerade också en mindre slant igår.