Om AI-bubblan spricker

Jag tror det finns väldigt många fler användningsområden för AI inom analys och ren data-ingestion än man kan föreställa sig. Min arbetsgivare jobbar just nu med en leverantör som läser in tusentals gamla deklarationer i .pdf för moms, analyserar och plottar in i hederliga spreadsheets direkt för eget hantverk eller stoppas in i deras egen portal.

Så här långt har datan lästs in korrekt i 98% av alla fält över alla år, och en majoritet av felen flaggas sedan av plattformens egna analys, typ att ingående/utgående inte stämmer överens med perioden, att tecken lästs in till oläsligt format eller att en varians sticker iväg på ett orimligt sätt. Sedan testar jag ett antal slumpmässigt valda fält för att uppnå en hyffsat säkerställd nivå statistiskt sett.

Kan tyckas onödigt att läsa in så gammal data, men när Skatteverket knackar på dörren och vill prata om 2018 så är det en enorm säkerhet att ha allt på plats. Av egen erfarenhet på revisionsbyrå så hade det tagit 300-350 arbetstimmar av diverse hantlangare.

Sedan finns ju allting inom diagnostik; vid min senaste hudkontroll så granskas misstänkta fläckar av både läkare och analysverktyg, samt min vän som är röntgenläkare också har två nivåer av plåtgranskning.

Det är två direkta användningsområden som jag ser i min vardag, och sedan har vi ju Jens Nylanders korståg mot det statliga förslösandet.

Jag tror att de nya bolag som startas idag och effektivt använder alla verktyg som finns tillgängliga kommer att ha en enormt högre utväxling på deras egna kapital, och kan springa väldigt mycket snabbare än dagens storbolag.

Men rena “AI-bolag” kommer sluta som forna tiders guldgrävare i Klondike; köpt dyra gruvhackor och endast skulder att visa upp för besväret.

2 gillningar