Om det är så enkelt, varför sparar inte alla i indexfonder?

Du sa det bäst.

Steg ett är att veta att de finns.

Var nöjd med mina sparkonton med hög ränta rätt många år :sweat_smile:

6 gillningar

Jag visste inte ens vad ett ISK var för något för 3 år sen. Gissar att många är som jag var, ointresserad och oinsatt.

Därför RT är så viktigt.

14 gillningar

Grafer och historik säger mer än 1000 ord forskning. Lättsålt. Storebrand ser ut som en korträntefond mot LF fastighetsfond på 20 års tid.
Det här möttes jag av som ny investerare, sen har man fått lära sig den hårda vägen.

2 gillningar

Problemet är att graferna lurar våra aphjärnor som tror att det kommer fortsätta gå likadant i framtiden. Bra varning att det är den typen av kommunikation man “konkurrerar” med.

9 gillningar

Att billiga och globala aktieindexfonder knappast gör någon rik men om man har tålamod och statistiken håller så slipper man i alla fall att bli fattig.

4 gillningar

Det beror på hur rik definieras.

Det räcker i alla fall för att komma upp i summor där man kan leva som en Svensson (eller bättre) utan att arbeta överhuvudtaget.

Vid en ålder på 40-60 beroende på sparkvot och inkomst och hur tidigt sparandet startar.

8 gillningar

Hur definierar du själv rik mätt i svenska kronor (tillgångar minus skulder)?

Jag vill inte ner i det kaninhålet då det finns ett flertal andra trådar som diskuterar vad rik betyder och det är offtopic för denna tråd.

Därför beskrev jag istället vad som går att åstadkomma med indexfonder mer konkret.

Risken är att de som läser ditt inlägg tänker “oj, jag kan inte få ihop 5-20mkr över några årtiondens sparande med indexfonder” men så är det ju inte.

Dvs. om det inte går att bli rik så går det i alla fall att bli ekonomiskt oberoende och det sistnämnda tycker jag är viktigare.

Om du eller någon annan anser att rik blir man först vid 100 miljoner eller 1 miljard så är det helt okej men de flesta tänker sig nog en lägre summa som tekniskt sett är möjlig för dem att uppnå.

Jag skulle heller inte kalla någon som inte behöver arbeta och är ekonomiskt oberoende med Svensson-standard för bara inte fattig men där kan man ju tänka olika, antar jag.

2 gillningar

Korrekt, de allra flesta har nog siktet inställt på att leva gott som äldre snarare än att bli rika och då räcker det med stor sannolikhet att tålmodigt investera i en global indexfond.

Slänger in också att detta är landet där folk sällan flyttar lönekonto, sparkonto eller bolån. Svenska banker och politiska makthavare har verkligen lyckats hamra in att ekonomi är läskigt.

6 gillningar

Det är ju exakt det som ursprungsinlägget med citatet från Buffet sa väl?
Man blir inte snabbt rik, men med största sannolikhet rikare, väntar man tillräckligt länge kan man bli rik på billiga globala aktieindexfonder med.

5 gillningar

Man kan knappast bli rikare utan att först bli rik och åtminstone jag tror att man inte ska ha för höga förväntningar. Man kan sannolikt skapa sig en trygg ålderdom med hjälp av en global aktiefond även om det betyder att man lägger alla sina ägg i aktiekorgen. De flesta investerar ju månadsvis och det är betydligt lättare att planera för 20 års månadsinbetalningar än att utföra dem år efter år då såväl livet som marknaden förändras över tid. Globala indexfonder åtnjuter möjligen dagens uppmärksamhet men kanske inte morgondagens.

1 gillning

Gemene man har förkärlek till gambling och tror man får vad man betalar för.

2 gillningar

Det är färre än man kan tro som har råd att spara mer än utöver en buffert.
För att bli rik behöver du expandera dina tillgångar som ger avkastning.
500K är som en fjärt i universum

Det finns 2 anledningar till att dom flesta inte blir rika.

1.Människor underskattar hårt arbete och kontinuerligt sparande enligt 4% regeln och överskattar effekten av att bli rik på lånade pengar.

2.Skatterna är för höga det lönar sig inte att arbeta, utbildningar ger inte avkastning. Skattemedel har missbrukats som en oändlig resurs.

En tredje faktor är att reallönerna kan i perioder kasta dig tillbaka 10 år i värdeutveckling, vilket säger att alla kan inte bli rika. Då återgår vi till strategi 1 med att hårt arbete lönar sig i längden

Skärmavbild 2024-05-13 kl. 18.02.45

Kan inte komma ifrån G. Michael Hopf tes kring hårda och bra tider.

2 gillningar

Jag hade vänt på frågeställningen. Vad är det som krävs för att personer ska investera billigt i en global indexfond?

• Pengar över
  • Någon form av intresse för pengar och investeringar
  • Ett stort tålamod
  • Risktolerans
  • Riskaversion
  • Irrationella rädslor ej knutna till riskaversion
  • Fyll i resten själv…

Detta resonemang börjar måla upp en ganska tydlig bild om varför “inte alla” investerar i en billig, global indexfond. Detta resonemang gör det också ganska tydligt att det krävs en viss person för att detta upplägg ska vara attraktivt, även om vi som kommit hit inser att det hade passat de flesta.

10 gillningar

Uppskjuten belöning. Folk fixar inte det. Man ska köpa ny bil, större bostad , fler semesterresor utomlands. Då finns det inget kvar att lägga undan.

Sen är det svårare nu när räntan är 3,5% jämfört med 0 ränta.

2 gillningar

Om precis ALLA sparade i indexfonder. Hur skulle då börskurserna röra sig?

1 gillning

Kommer inte hända då det innan dess blir utrymme för aktiv förvaltning som kommer få kapital.

4 gillningar

Nej, det förstår jag också. Men frågeställningen utgår ju från varför alla inte sparar i indexfonder.