Om det är så enkelt, varför sparar inte alla i indexfonder?

Även om alla sparade i indexfonder skulle inte nödvändigtvis allt kapital ligga i indexfonder.

1 gillning

Det är väll den där disciplinen att göra något under en lång tid som många ej orkar med.

Är samma med att man blr röra på sig x antal minuter om dagen eller laga ordentlig mat varje dag år ut år in för att i framtiden må bättre.

Många vill ha snabba resultat och orkar ej blicka fram 20 år därför olika typer utav bantningsmetoder etc är populärt bland många.

Samma med sparandet man vill göra snabba klipp bli rik gärna imorn.

Alternativt kan det också vara att man är rädd för att förlora pengar men jag tror faktiskt det är mer det långsiktiga tänket/diciplinen folk ej orka hålla.

1 gillning

Raderat. Inlägget hamnade fel.

Därför att man hinner dö långt innan man blir rik.

Då har man för låg inkomst och får fixa sin karriär. Eller spela på lotto.

4 gillningar

Vad menar du då är alternativet som fungerar så mycket bättre än att placera i indexfonder?

Eftersom du fortsätter använda ordet, vad menar du med “rik”?

Tillsammans med Warren Buffett’s citat ”alla vill bli rika, men ingen vill bli rik långsamt” så tror jag att fear of missing out är ett riktigt stort problem.

Det tillsammans med för mycket koll på sin portfölj som blir som ett beroende. Det måste hända saker hela tiden för att mata känslan av att pengarna växer.

Det är lite som att antalet kunder på gymmet, ökar väldigt mycket efter alla nyårslöften, men får man ingen direkt belöning eller att man ser skillnad direkt, är det inte roligt längre.

Jag gjorde en liknelse, mellan Automatiserat månadssparande i indexfonder, med den glada motionären:

Det är ingen elitsatsning, med optimering, utan det är den långsiktiga planen att må bra. Med indexfonder är det ingen action på samma sätt, men långsiktigt så kommer du att ha mycket pengar, precis som den glada motionären, kommer aldrig att bli mest vältränad, men du kommer må bra långsiktigt och ha en lugnare resa dit.

Jag vidhåller att det sämsta som hänt för min avkastning, är mitt ökade intresse.

8 gillningar

Tror säkert finns en del som blir sugna sen efter 3 månader slutar för man tappat intresset.

Att bibehålla en hobby/plan i decennier eller ens några år är väldigt hög tröskel för många. Det krävs en väldigt beslutsamhet.

Ni vet ju själva hur mycket saker man hoppat på och inte fullföljt eller köpt saker som ligger o samlar damn pga av bristande intresse.

Jag tror inte investera skiljer sig där heller.

8 gillningar

Indexkramare citerar ofta Warren Buffet, som bekant är mycket rik. Det kan inte tolkas som annat än att just det är målet, att bli rik. Varför då inte göra som honom? Tror inte att han köper indexfonder och jag tror heller inte att han alltid sitter still i båten utan istället är på ständigt jakt efter köpvärda aktier. Just nu förefaller det som att han har en mycket stor del av kapitalet i Treasury Bills, d v s kontanter, i väntan på köpläge.

Så då vet vi att när du säger “rik” så menar du alltså multidollarmiljardär. Nej, med det måttet blir man inte rik på indexfonder.

Men det var lite kul att du tog upp Warren Buffet som har lyckats få nästan lika mycket i avkastning som S&P 500 de senaste 21+ åren till högre risk.

7 gillningar

Kanske de citerar honom så ofta för att han slår Globala indexfonder.

Du får gärna utveckla lite mer den poäng du försöker göra? Det är oklart vad ditt mål är med den kommentaren. Istället för att snöa in på just Warren Buffett så kanske det skulle föra diskussionen framåt om du konkret svarar på frågorna vad du menar med “rik” och vad för alternativt investeringssätt som skulle fungera idag som du ser för att nå dit?

1 gillning

Rik definieras olika för olika personer och har behandlats många gånger tidigare i forumet utan siffror.

Alternativet till en global indexfond kan exempelvis vara att agera tidigt i nya trender oavsett om det gäller AI, guld, energi eller något annat. Den som inte är passivt lagd kan även lära sig att hantera en hävstång, ta korta positioner, investera i FX marknaden, kryptovalutor, optioner och futures.

Frågan var vad du definierar som rik i ditt påstående ovan, inte vad “olika personer” gör. Eftersom du gjort ett påstående om att man inte kan bli rik på indexfonder så blir det ju inte speciellt konstruktivt om du inte kommer med något mer konkret där.

Vilka nivåer anser du inte nåbara med indexfonder som är realistiskt möjliga med följande alternativ?

1 gillning

Rikare kan man bli från vilket tillstånd som helst.
Det går alldeles utmärkt att bli rikare från fattig och fortfarande vara fattig.

Rik är ju som du själv säger subjektivt.
Men man kan nog hinna bli rik inom sina egna referensramar innan man dör, om man tänker sig att kapitalet tiodubblas på 30 år.
Tio gånger mer än vad man för nuvarande har är nog för de flesta subjektivt att vara “rik”.

Problemet är snarare att ingen vill vänta 30 år.
Och att referensramarna kanske hunnit förändra sig under de åren.

3 gillningar

Ok, så om man citerar en person kan det inte tolkas på annat sätt än att målet är att vara som den personen?

Det finns miljoner citat från miljoner människor som är inspirerande och som lärdom kan dras av.
Det betyder inte att den som uppskattar kunskapen vill vara som dem.

Du behöver inte gå längre än till dig själv för att förstå att det du säger är fel.

Du har heller inte presenterat något bättre alternativ än indexfonder.

Jag tycker att det är lite löjligt, om jag ska vara ärlig.

Det är typ som att du skulle gå in i en random sporthall och säga “så här vinner ni inga OS-guld”.

Jaha, tack för informationen, då lägger vi väl ner då.
Att det bidrar till god hälsa, är kul och tillräckligt bra är ju i så fall en villfarelse.
Nu förstår vi att vi inte ska hålla på med något om vi inte är bäst i världen på det och bara kan vinna SM-silver. /S

6 gillningar

Bra svar. Historiskt så har den nominella avkastningen på global index varit 10 gånger insatt kapital på 32 år. Detta är alltså utan att ta hänsyn till skatter och inflation samt det faktum att de flesta månadssparar, vilket försämrar avkastningen avsevärt.

Det du egentligen attackerar är att många inte sparar tillräckligt stora belopp och sedan försöker du ohederligt para ihop det med indexfonder som placeringsform.

Nästan allt du skriver har ingenting med indexfonder som placeringsform att göra och allt att göra med sparkvot och inkomst.

Det finns inget annat placeringsalternativ som är mer statistiskt sannolikt att resultera i en stor summa pengar i slutändan.

Nyckeln utöver det är att generera överskott som kan investeras. Vilket de flesta kan men sällan vill eller förstår nyttan i det.

3 gillningar

Jag attackerar ingen och inget utan lägger endast fram fakta. En fakta som saknas i forumets diskussioner runt indexfonder och då i synnerhet globala indexfonder.

Ser ingen fakta i dina inlägg, bara tyckande.

Lägg gärna fram bevis för vad som ger bättre riskjusterad avkastning än indexfonder.

3 gillningar