Bästa hisspitchen för indexfonder

Din kollega har bestämt sig för att det här med investeringar numera är hens grej. Tesla, SBB och krypto lyfts fram som den självklara vägen till framgång. Hen talar om 100miljonersmannen på ett sätt som påminner om hur män på pall talar om Jesus.

Du har en minut på dig att utifrån fakta bevisa för hen att indexfonder is the way to go innan era vägar skiljs åt. Vad säger du?

2 gillningar

Det här är en fight jag inte tar. “aha kul. Jag har allt i indexfonder. Utom 200 kr i Storskogen som en gång var 800. Lycka till!”

15 gillningar

Lägre knas-risk, högre bra-risk.

Jag skulle påtala att riskerna med de placeringarna är stora och att indexfonder antagligen är bättre för hen.
Om hen iaf väljer krypto tesla osv så är det ju hens egna val och inte ditt ansvar.
Jag tror att lära sig den hårda vägen oftast är den bästa läxan.
Vi är nog många här som gått på nitar genom åren.

2 gillningar

Investera som flertalet pristagare av nobelpriset i ekonomi vunnit priser för - nämligen långsiktigt och regelbundet sparande i breda och billiga aktieindexfonder.

5 gillningar
  • Du behöver inte göra något jobb
  • Du behöver inte kunna något
  • Risken är relativt sett låg för att det ska gå riktigt illa men helt riskfritt är det aldrig
2 gillningar

Skulle nog vara försiktig med att försöka övertala någon och ”bevisa” något. Hade antagligen ställt lite frågor istället, tex vad är den förväntade avkastningen på hens portfölj och till vilket utfallsrum inom given sparhorisont.

1 gillning

Jag slår vad om att, om 5 år, så har en global indexfond presterat bättre än din portfölj. Förloraren bjuder på middag och investerar 50% av sina pengar enligt vinnarens strategi.

2 gillningar

Det går inte att bevisa, så glöm det. Påtala riskerna och släpp det sen. Sällan kan man lära av andras misstag utan man måste göra dem själv.

2 gillningar

100miljonersmannen gör ju mycket reklam för Lysa, eller opti vilket inte borde vara katastrofalt dåligt i sej. Förövrigt verkar ju varenda kotte nu mer ha samarbeten med diverse fondrobotar osv.

1 gillning

Ja det är det ju lätt att göra när man får betalt för det.

1 gillning

Det låter rätt.. men också väldigt tråkigt.
#HaveFunBeingPoor :wink:

Nej, men seriöst, de flesta av oss behöver nog ramla på rumpan ett par gånger innan vi hittar en vettig strategi, vare sig det är indexfond eller allvädersportfölj.

3 gillningar

Jag hade förklarat hur jag investerar (om intresse finns) och struntat i om hen blir övertygad eller inte.

Det är jättetråkigt, det är väl också därför så många av oss trillar på rumpan i våra spekulationslärdomar :slight_smile: .

Om man bara gör det enkelt och tråkigt, kan man ju lägga tiden på att spela med polarna om godisbitar eller vad man nu vill för att få lite spänning. Eller något annat kul man kan tänkas göra med den tid man frigjort.

4 gillningar

Näh säger inget, ber dem lycka till.

2 gillningar

Går ej ty det finns trots allt många index i världen som inte varit särskilt lukrativa att hålla i flera årtionden. Alltså kan man inte göra en vettig hisspitch av “hålla index”.

Däremot går det att göra ett case för en likaviktad global aktieindexportfölj. Det case som går att göra där är att en sådan kommer att självjustera sig med tiden och konsekvent hålla det som går bättre än annat i hela världen varpå man som sämst går som världens aktiemarknad (likaviktat). Det finns också ett starkt stöd för att likaviktade index är bättre än storleksviktade diton (googla).

Förevändningen är såklart att hela världen även den kan gå sisådär i årtionden (vi känner inte till framtiden) varpå detta blir ett ganska stort bet på fortsatt tillväxt framåt. Man kan dock tänka sig att den som sysslar med Bitcoin och liknande kanske inte är i förstådd i allt sådant varpå tipset om den globala likaviktade aktieindexportföljen förmodligen är bättre än alternativen för denna individ (“lesser of two evils”).

1 gillning

Det är jättesvårt att slå index och det kräver massor av arbete/tid (som du med fördel kan lägga på annat).

Det är som bowling. Alla kan slå en strike. 2 strikes kanske till och 3 på rad men tyvärr så kommer du inte att alltid kunna slå strikes. Investerar du in index så kommer du att träffa fler käglor över tid än den som inte investerar i index.

Hade inte försökt nånting.
Bara sagt att det är ok att ha fel. :grimacing::innocent: