Om du hade en 1 miljon och vill ha bästa kassaflöde, hur hade du investerat?

@jonathan_isacsson Indirekt är det ju ett privat lån, men man lånar ut till företaget och så har man antingen fastigheten som säkerhet för lånet, eller hela företaget. Beroende på situationen kan ju även företagets ägare gå in som personlig garant för lånet, om det är ett företag som kanske inte går så bra eller om det av någon anledning känns som en riskfylld investering.

Vanligtvis hittar man dessa projekt genom nätverk och kontakter. Jag själv köper fastigheter i Värmland, där avkastningen är betydligt högre än i storstad, men i kommuner där det ändå finns ett stort behov av bostäder. När jag hittar en ny intressant fastighet så ger jag ett erbjudande till sådana som investerat tidigare eller som vill investera. I regel så får de mellan 5-10 procents ränta under lånetiden. Jag har alltid både den nya fastigheten och hela företaget som garant för lånet, för att mina investerare ska kunna känna sig säkra.

Många projekt som kommer ut på marknaden genom olika webbsidor och liknande är ju i regel nyproduktion som man investerar i. Att investera i ”befintliga fastigheter/begagnat” ger ju en helt annan kostnad per köpt kvm, och därmed bättre avkastning. Men man måste såklart bedöma från fall till fall. Inför en investering så bör man oavsett få grundläggande information om vad det är för slags fastighetsaffär man är med och lånar ut pengar till, så man kan göra sin egna analys.

2 gillningar