Om Jan skriver en (till) bok?

Om @janbolmeson skulle skriva en bok om privatekonomi, sparande och investeringar.

Vad skulle vi vilja se i den boken?

Personligen skulle jag gärna ha en relativt kort bok med de grundläggande koncepten förklarade och med tillhörande motivering till varför detta är rätt att göra. En bok som man kunde läsa och förstå på en kväll och därigenom undvika 99% av alla typiska misstag.

Tänk att kunna ha en sån bok som grund att gå igenom med sina barn, eller ge den till någon bekant som kanske just startar sin bana som vuxen.

Jag har tipsat om RT vid ett antal tillfällen med skickade länkar od. men jag misstänker att det hade varit mer lättillgängligt om det var samlat i bokform. Sedan kan den ju förstås ge förslag på vidare läsning, men i sig innehålla de viktigaste delarna på ett enkelt och lättillgängligt sätt :blush:

1 gillning

Sett den här?

1 gillning

Hade missat den, trodde jag kommit på något :joy:

Den har dock inte riktigt den i riktning jag skrev som “önskebok”

En lättillgänglig handbok för föräldrar som vill ge sina barn en god ekonomisk start i livet. Här finns konkreta råd och tips för att se till att barnens konton är fyllda den dag de fyller 18

Så frågan känns nog relevant ändå :blush:

1 gillning

Mer pengar för pengarna är ju typ det du söker:

Verkar lovande, men 256 sidor är knappast något för en noob att ta till sig på en kväll eller så :blush:

Nej men varje kapitel har 1-3 sidor med “detta behöver du veta/göra” sen är resten av kapitlet fördjupning för den som vill. Så läser man enbart sammanfattningarna är det nog inte mer än 50-100 sidor :blush:

Vore kanske kul att göra som RikaTillsammans bok - typ så som Bogleheadsforumet gjorde.

1 gillning

Ok. Låter ju bra.

Men jag har förtroende för Jan och hans sätt att förklara saker och det var därför jag ställde frågan.

Är inte så intresserad av att få tips på andra böcker, orkar ändå inte läsa alla :blush:

Kom hellre med intressanta förslag så kanske Jan nappar om vi har tur!

Låter som en god idé!

Jag och säkert många fler kan hjälpa till :blush: