Tror du måste skilja på räntor och räntor:
Räntepapper står emot räntehöjningar och även till viss mån går bättre vid räntehöjningar:
- Korta räntor är inte osäkra och här kan man inte prata om marknadstiming, du vet vad du får. Om räntan är 1% så får du 1% avkastning. Ändras räntan imorgon till 2% så kommer inte värdet att påverkas utan bara framtida avkastning.
- Samma sak är sant för rörlig ränta/floating rate notes (FRN). Den ränta du ser är den du får och ändras räntan ändras inte värdet utan framtida avkastning.
- Om vi tar en annan dimension, nämligen företagsobligation/räntor som inte har stabila utgivare (kan vara företag, opålitliga länder som argentina turkiet osv.). Detta kommer inte påverkas av räntan på samma sätt, men om räntan höjs så kommer ju risken för att utgivaren inte kan betala tillbaka öka. Dock är det ju så att om du har korta räntor hos riskabla utgivare så får du fortfarande högre ränta när räntan höjs precis om andra korta räntor, så värdet på dessa bör också förbli relativt konstant om räntan ändras
- Inflationsskyddade ränteplaceringar har jag inte så mycket erfarenhet, jag tycker räntan är för låg och anser inte man räknar in inflationen på ett rättvisst sätt så jag är osäker på hur dessa agerar mot räntan. Man tycker dock att ökad ränta = ökad inflation så värdet på dessa borde öka?
Räntepapper som står emot räntehöjningar sämre:
- Långa räntor, från säkra utgivare (stater som USA, Japan, Sverige, Storbritannien och Tyskland) men även från lite mera högrisk företag/länder. Dessa kommer sjunka i värde på grund av höjning i räntan och stiga vid säkning.
- Långa räntor, från riskabla utgivare. Dessa kommer sjunka i värde på grund av höjning i räntan och stiga vid säkning. Förutom det så kommer de även påverkas av risken att utgivaren inte kan betala tillbaka som ovan men detta bör inte påverkas så mycket av räntan.
När det gäller den första kategorin, korta räntor och rörliga räntor så finns det ingen marknadstiming att prata om. När det gäller långa räntor anser jag att Yield To Maturity (YTM) ger en uppskattning om förväntad avkastning och denna har sjunkit. Jag är därför tveksam till att påstå att ändra fördelningen av räntor skulle handla om marknadstiming, utan risk vs reward för räntor är just nu väldigt dålig.