Edit: Inlägget flyttat från tråden Hur mäta värde på bästa sätt?, som nu har låsts och kommer att raderas inom 7 dagar.
Jag har funderat en del på om det finns något optimalt sätt att mäta värde på tillgångar. Jag har sett det diskuteras i flera olika trådar på sista tiden och tänkte att det kan vara vettigt att samla den diskussionen i en egen tråd istället för att spamma andra trådar med OT-inlägg.
Det normala sättet att mäta värde på tillgångar är väl kanske att man använder sin hemvaluta, t.ex. SEK, eller någon av de “större” valutorna i världen, t.ex. USD eller EUR. Ett problem med valutor är att de fluktuerar mycket sinsemellan och beroende på vilken valuta man mäter i så kan man t.ex. få olika resultat v.g. avkastning i %. Ett annat problem är inflation, som gör att det nominella värdet ökar mer än det reala värdet.
Jag tänker också att vad man väljer att mäta i för valuta/enhet beror på syftet med ens mätning. Enklast är kanske att mäta i sin hemvaluta, t.ex. SEK. Om det handlar om att minska sin volatilitet (eller max drawdown) i investeringsportföljer vid belåning så är det kanske mer rimligt att mäta i den valuta som portföljen/kontot baseras på, normalt kanske SEK för svenska investerare, men man kan ju även tänka sig att det finns de som har valutakonton i t.ex. USD, EUR, eller konton utomlands i andra valutor.
Även pga. skatte-/redovisningsmässiga skäl kan det vara en bra idé att mäta tillgångarna främst i sin hemvaluta. Det spelar ju ingen roll om du gått med noll i vinst i USD, så länge du har gått med vinst i SEK räknat, så kommer du ändå att få skatta för vinsten på ett svenskt AF-konto.
För att få en så optimal värdemätare som möjligt tänker jag att det kan vara bättre att ha en så stabil valuta/enhet som möjligt att mäta i. V.g. valutor så verkar det vara rätt stor skillnad på hur volatila de är. Jag upplever t.ex. att SEK är mer volatil än USD, som i sin tur är mer volatil än EUR osv. Mest stabil är kanske CHF, schweizerfranc. Jag har dock inte specialstuderat volatilitet för olika valutor.
Ett sätt att få en mer stabil värdemätare är att använda en valutakorg. Ett exempel på valutkorg är DXY (US Dollar index). Det finns även en motsvarighet till DXY för SEK. Den valutakorgen heter KIX. Dessa valutakorgar mäter en valutas värde i förhållande till andra valutor. Det finns, som @slow påpekar här, även en valutakorg skapad av IMF, som innefattar alla medlemsländers valutor. Den benämns SDR (Special Drawing Rights), XDR, eller Särskilda dragningsrätter, på svenska.
Andra förslag för att mäta värde som jag sett här i forumet på senaste tiden är t.ex. att mäta i guldvikt, eller i ett aktieindex som t.ex. MSCI ACWI. Även Big Mac- och Rolex-index har föreslagits.
Vilket är ditt favoritsätt att mäta värdet på tillgångar? Vilka för- och nackdelar med olika sätt att mäta värde finns? För vilka syften passar ett visst mått bäst?
Det är några av frågorna som jag tänker att den här tråden kan handla om. Fyll på med dina tankar och idéer.
Tillägg
Jag noterar att jag påbörjat en tråd för drygt en månad sen i nästan samma ämne, vilket jag glömt. Det kanske, så här i efterhand, kan vara lämpligt att slå ihop dessa trådar till en tråd. Vad anser @moderatorer?