Jag har funderat lite på Centralbankspolitik och -metoder.
Räntans viktighet när det gäller bekämpning av inflation tror jag på. Inflation i allmänhet och konsistent hög inflation är av ondo och det i mycket hög grad.
Men när det gäller deflation förstår jag inte motiven. Dels har det relativt mycket sällan förekommit deflation och som jag ser det är det mer orsakat av annat än penningmängd och räntor.
Dvs det är statsledningars/regeringars sak och metoder att hantera.
Och därutöver orsakar det mindre skador, åtminståne på kort sikt.
Kommentarer kring resonemanget?
Så varför höll Riksbanken på med den extrema lågräntepolitiken för ett inflationsmål på 2% ?
Och vad borde i stället ha gjorts av t ex regering och Riksdag?
Deflation skapar ett beteende där man skjuter investeringar (och inköp) framåt i tiden, då det blir billigare framöver, vilket kväver ekonomin.
Dessutom finns ett psykologiskt motstånd mot lönesänkningar vilket annars skulle vara den logiska följden av deflation.
Därför vill man undvika deflation.
Vad man eftersträvar är en låg och stabil inflation.
Jag förstår tankegången och mekanismen.
Men - kort sagt - ser jag problemet som betydligt mindre än inflationsproblemet och att det är/borde vara betydligt lättare att hantera/lösa.
Rent empiriskt tyder sällsyntheten av deflation att det är så. Tycker mig se från de tillfällena att ren klumpighet och primitiva ekonomiska tankegångar varit orsaken.
Men jag är ju inte kunnig i det hela. Vilket förstås är varför jag vill ha kommentarer och gärna källor som belyser problemet.
Ja Japan är ju ett känt fall, särskilt m t p hur länge läget varit så. Men de är ju också speciella, speciellt gällande mentaliteten.
Likväl är deras problem med det hanterbara, t ex de ligger på tredje plats i världen gällande GDP. Och man kan inte säga att samhället fungerar dåligt, speciellt vad gäller kriminalitet, ordning och organisation. Även industrin och företag i allmänhet fungerar bra. Så jag ser dem som ett undantag som bekräftar regeln (om det nu finns någon “regel” när det gäller deflation).
Men fortfarande finns frågan om det finns någon stor och svårhanterbar fara med deflation, speciellt i vår tid.
Inte alls. Deflation är specifikt att penningvärdet stiger i stället för sjunker med tiden (som när det är inflation). Typ att ditt sparade belopp från förra året på 1000 kronor kan köpa dig mer mat eller kläder idag än du kunde köpa då.
Nja. Tror prishöjning på allt har gjort att du får mindre för pengarna.
Folk håller inne med köp för att de har mindre att röra sig med.
Borde bli deflation och inte inflation
Deflation är när KPI minskar vilket är ovanligt.
KPI med 1949 som basår och framåt på länken nedan.
2014 fanns svag deflation i Sverige (jämför med 2013)