Ja, precis, vi hade ju denna tråden där jag plockade fram lite allokering i olika typer av lösningar med generationsfonder och traddar. De flesta landar i 20-45% aktier även långt efter pensions/FIRE tillfället och en del i 60-75% aktier strax efter man dragit pluggen. Så det var väl där jag landade i 20-60% beroende på risktolerans för modellen ovan. Igen ligger under 20% mig veterligen. Men som sagt, modellen ovan är kanske inte för FIRE/RE situationer.
Jag vet att vi diskuterat detta innan. Men bör man ta med barnsparandet i den totala tillgångsallokeringen? Jag vill beakta hela mitt fria kapital. Men frågan är om barnsparandet ska med eller ej…
På ett sätt känns det dumt att ta med barnsparandet eftersom det i så fall minskar min risknivå för mitt egna sparande. Dessutom ändras risken i mitt sparande när barnen får sina pengar.
På ett sätt känns det bra att ta med barnsparandet. Eftersom pengar som pengar. Vid en kris så kan jag även använda barnsparandet. Så det är ju pengar som är i mitt förfogande…
Hjälp mig tänka här…
Där sa du det. Är de pengar som du sparat och planerat att ge till dina kids skulle jag tänka precis likadant. Händer det nåt oförutsägbart så har du en möjlighet - tom ett ansvar - att använda dessa pengar för din familjs bästa.
Ett undantag är ett arv eller annan betydlig summa som kidsen fått från nån annan. Dom skulle jag investera separat.
Inget fel med dessa tankar i sig. Man kan absolut justera sin totala portfölj enligt situationen. Har ofta använt exemplet om en kort period utan jobb eller för att plugga. Då kan det vara rimligt att justera risknivån neråt. ![]()
Tack för ditt svar.
Ja men då räknar jag med barnsparandet när jag räknar på mitt totala tillgångsallokering. ![]()
Det är ju vettigt att ha med alla pengar. För pengarna är exponerade mot börsen, då blir det konstigt om jag inte beaktar dem i min totala risk. Det är trots allt pengar som är min ägo och som jag sparat ihop.
Tack ![]()