Ombalansering i två steg - Feedback

Osäker på om denna tråd passar bäst i investeringsstrategi, Feedback på sparande eller FIRE. Så flytta den gärna om den kommit fel.

Sitter idag med ett innehav med hög risk som är allt för dominant i mitt sparande som därmed delvis bör säljas av för att få bättre balans och mindre risk. Jag har landat i nedanstående strategi utifrån tanken att det är jobbigt att gå från hög risk/reward till låg risk/reward i ett steg och vid ett tillfälle.

Målbilden och grundförutsättningarna för min strategi är att jag kör den i ca 5 års tid och endast “stannar” om en större börsnedgång inträffar 25-50%. Upplägget utgår ifrån att högrisk-innehavet kan ha hur stor eller liten avkastning. Det kan rent av vara helt borta om 5 år men då har jag två andra innehav/portföljer med lägre risk som jag kan leva på. Det enda viktiga är att den kan agera bränsle till mina andra innehav i varje fall 5 år vilket jag absolut tror att den kan. Det bör även nämnas att jag inte är beroende av mitt hög risk innehav för mitt löpande levande så som jag lever idag. Jag lever alltså på min helt vanliga lön. Skall även nämna att ev utdelningar kan ses som en bonus och är inte med i mina egna beräkningar.

Strategin bygger på 3 innehav där vid start allt är i Hög. Tanken är att man varje månad säljer av från hög och sätter i innehavet som jag kallar Mellan. Man säljer alltid av samma värde/belopp från Hög varje månad. Mellan är en ISK och består av följande innehav med följande fördelning

LF Global Indexnära(20%)
AMF Aktiefond Småbolag(20%)
Spiltan Aktiefond Invest(15%)
Investor(10%)
Industrivärden(10%)
Bure(5%)
Creades(5%)
Kinnevik(5%)
EQT(5%)
VNV(5%)

Varje månad fyller du på från Hög till Mellan. Samtidigt så tar du all ev avkastning från Mellan och säljer av och flyttar till ett innehav som jag kallar Låg. Låg är en ISK som i praktiken är en Golden Butterfly. I mina egna räkneexempel så har jag valt den som Investerarfysikern har på Shareville

WissdomTree Physical Swiss Gold(20%)
Nordnet Indexfond Sverige(20%)
Spiltan Räntefond Sverige(20%)
AMF Räntefond Lång(20%)
SPP Aktiefond Global A(20%)

Om ingen avkastning inträffat i Mellan under månaden så tillförs ingenting till Låg. Men ev utdelning ingår i avkastningen så Mellan kan sjunka i värde men ändå tillföras visst värde till Låg. Det är delvis därför som jag lägger ganska stor vikt på investmentbolag/fonder i Mellan som oftast ger utdelning.

Personligen gillar jag tanken att inte omfördela direkt från Hög till Låg då jag misstänker att man kan bli lite bitter om Hög fortsätter att utvecklas väl och att man då flyttat över till något som knappast ger någon avkastning alls.

Men några frågor på detta.

1. Vilken avkastning(i procent) kan jag räkna med under denna 5 års period på månadsbasis? Om man utgår ifrån datan som finns för de senaste 5 åren så får jag det till Mellan 2,16%(162,35/75) per månad i snitt och Låg blir 0,0057% per månad i snitt. Är detta rimligt eller har de senaste 5 åren varit så pass bra att man inte kan jämföra med dessa? Tänker och räknar jag fel?
  2. Är mina innehav rimliga? Valet av investmentbolag bygger mycket på att jag känner lite oro för att de som dominerat senaste 10-20 åren som Investor och Industrivärden kanske inte är de som kommer växa och bli bra under nästa 10-20 åren. Därav tar jag in VNV och EQT. Men kanske finns det andra bolag(både vanliga och investment) som borde ingå här? Öppen för förslag.
  3. Som jag nämnde tidigare så kommer jag kanske pausa om det blir ett dramatisk börsfall som påverkar Hög relativt mycket. Men finns det andra problem eller risker som kan inträffa under närmaste 5 åren som kan vara bra att anpassa för?
  4. Då Mellan och Låg är ISK så kommer innehaven beskattas givetvis men tycker det är lite svårt att räkna på hur det kommer bli. Kan man göra ett antagande att om man bortser från utdelningarna i modellen så täcker det beskattningen?

Tacksam för all feedback.

Hm, jag kan nog inte svara på dina frågor specifikt. Det känns som du kör 4 hinkars strategin i ”reverse” - har du tittat på det avsnittet?

Alltså du verkar ha allt (utom pensioner?) i högrisk hinken och vill göra en plan över många år för att fylla på låg och mellanrisk hinken? Eller förstår jag fel?

Du verkar mest bekymrad över att tappa avkastning när du sänker risken men du bör nog också tänka på risken att tappa kapital. Vi är trots allt fortfarande mitt i en pandemi med en börs på all time high.

Jag hade nog i första hand sett till att sätta en rimlig buffer hink och fylla den med en gång - metodik för att räkna ut det finns i avsnittet. Behöver inte bli så mycket om du har en stabil situation och inte så stora åtaganden.

Likadant med mellanrisk hinken - dimensionera den vettigt och lägg in pengarna där som ska vara där. Visst kan kännas surt om börsen fortsätter upp men hur känns det om den kraschar med 40%?

Om de hinkarna inte blir för stora så har du säkert ett bra kapital kvar för att få en vettig högrisk hink som växer på bra. Aktieinnehaven kan hamna i den, alt i lekhinken om högre risk.

Därefter kan du säkert spara mer framöver från din lön och med låg/mellan risk hinkarna på plats så kan du lägga allt nysparande i hög risk hinken.

Så hade nog jag gjort, för att balansera upp det på en gång (eller kanske 2-3 steg) men inte under åratal. Men det är ju jag, och jag är en rätt försiktig general efter ett antal börskraschen :slight_smile:

Buffert och Mellanrisk hinkarna är ganska välfyllda så de ingår inte riktigt i upplägget. Detta är nog mer av en intern ombalansering i den passiva hinken om man skall dra paralleller till 4 hinkar principen. Min tanke med det något långdragna upplägget(5 år) är att man kan tänka på samma sätt som när man månadssparar, dvs det är bra att sälja av löpande och under flera olika tillfällen istället för att göra allting under en kortare period då man blir rejält beroende av kurs-nivåer i innehaven i Hög.