Ombalansering / Marknadstiming / mer OMXS30 och EM

I år har OMXS30 tappat ca 17% medans guld gått upp 10%.
Så med det som exempel är det kanske dags för en ombalansering.
Även annat har ju tappat men inte lika mycket ex. Länsförsäkringar Global Indexnära som tappat ca 2,44% i år.

Men hur ska man egentligen tänka för att inte landa för mycket i marknadstiming?

Jag har en egen variant på RT / GB / allvädersportfölj som i år gått ca 7% plus hittills vilket ju då beror på guld och commodities som gått mycket bra och väger upp min relativt låga andel i sverige etc.

Jag har beslutat att öka portföljens andel med OMXS30 med ca 5% av totalt värde. Tidigare var enda exponering mot sverige ca 2,5% i PLUS Småbolag / AMF Aktiefond Småbolag.

Därmed får jag en exponering mot sverige med ca 8% vilket jag kan tycka är okej.
JA, det blir ju nu då en fråga om marknadstiming. Men fortfarande med en portfölj jag kan tycka är okej.

I mitt fall är detta en fråga om att ta motsvarande guld och commodites värdeökning och köpa XACT OMXS30 ESG (UCITS ETF) på så vis får jag mer exponering mot sverige, men också då mot bolag som är stora och agerar på global marknad.

Tesen här är ju då så klart att OMXS30 “orättvist” gått ner mer än det ur längre perspektiv borde. Dvs att OMXS30 borde återhämta sig gentemot globala index på något eller några års sikt. Delvis pga svensk valuta som tappat mot dollar.

Ja, visst borde man låta bli att spekulera med den del av portföljen som man kallar för att vara en “alla väder” portfölj. Men det är där möjligheten finns och som sagt tänker jag att det är inom ramen för hur en sådan portfölj kan anses kunna se ut fortfarande.
Håller tänket?

Ombalanserar vidare och ökar även på i Emerging markets som även de gått sämre än globala index under en (längre) period.

Tar in iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) med 5% av portföljens storlek.
Skruvar om från 50% aktier till 55% därmed. Fysiskt guld, silver och commodites är ner med 2,5% av totalen till ca 35%; “långa” räntor behåller jag på 10%.

Så nu är en inte en “alla väders portfölj” kanske, men en portfölj som ändå är bred i alla fall.

Tanken blir då att vrida tillbaka den mot mer Räntor framöver allteftersom det ter sig som en attraktivare investering igen. Att ha stått med mycket guld har ju varit bra, men där väntar jag nog innan jag ökar igen.

ja, en ändring med 5% i ökning i total mot aktier, varav då förändringen i portföljen är ökad OMXS30 och EM.

För att vara en marknadstiming är det förhoppningsvis en förnuftig och försiktig förändring. Eller vad tycks?

1 gillning

Kan det inte vara så att OMXS30 har varit “orättvist” högt värderat vilket nu har återställts till en mer rättvis nivå i det långa perspektivet?

Speciellt eftersom många har betraktat den svenska marknaden som högre risk och högre avkastning är genomsnittsmarknaden i världen?

1 gillning

Så kan det absolut vara. Det kan vara en “reset” till egentligt marknadspris vi ser av OMXS30.

Och så klart kan det också vara så att OMXS30 fortsatt är övervärderat och fortsätter neråt, både absolut och relativt globala index.

I det första fallet landar jag i så fall “tillräckligt bra” för att vara nöjd. Då får jag den avkastning jag förväntar på lång sikt så att säga.
I det andra fallet går min chansning dåligt och jag förlorar på ombalansering och förändring av portföljen.
Men eftersom det ändå fortfarande är en bred och diversifierad portfölj, men nu då med ca 8% mot svenska bolag, borde det inte ställa till det allt för mycket på längre sikt. Hoppas jag.