Ombalansering - tänker jag rätt?

Jag har just nu en depå i Handelsbanken som jag skulle vilja ha som ISK istället. Jag har dem just nu på Handelsbanken och jag har haft dem ca 10 år. Det är tre stycken och de har gått upp 38, 46 och 84 % respektive och förvaltningsavgiften ligger på 1,6, 1,5 och 1,85 % i samma ordning som ovan.

Om jag sålde dem nu skulle jag ha en avkastning på sammanlagt 33 000 kr och skulle därmed “förlora” en tredjedel i skatt. Jag skulle kunna sälja av några oerhört kassa aktier som jag köpte när jag var ung och dum som ligger på minus 23 000 kr (en är på -16 000 (68%) och den andra på -8 000 (80%)) för att jämna ut det lite.

Min idé är att sälja allt och samla det i en fondrobot istället, med billigare förvaltningsavgift.

Hur hade ni gjort i min sits? Är det värt att sälja av aktierna för att jämna ut skatten eller tänker jag helt fel där? De kan säkert gå upp lite igen, men om de kommer upp till inköpspriset är tvivelaktigt (Catena Media och Metacon om det har någon betydelse).
Eller är det bättre att sitta kvar i depån?

Mitt syfte med inlägget är inte att sia om framtiden och huruvida det kommer gå bra för fonderna framöver, utan snarare om det är värt att sälja av för att köpa ISK istället, samt om det är rätt tänkt att sälja av aktierna för att jämna ut skatten. Pengarna är till för långsiktigt sparande.

Bollar gärna om någon har någon idé!

Om du hade haft pengarna på ditt lönekonto idag - vad hade du gjort då?

Satt in allt i en fondrobot med fördelningen 70/30.

Så du hade inte köpt Catena Media och Metacon för pengarna alltså… Där har du nog svaret tänker jag :slight_smile:

Sant :slight_smile: Så jag är inte helt ute och cyklar och går onödigt minus om jag säljer av allt för att istället investera det i fonder med lägre förvaltningsavgift? Min mattehjärna är ur funktion.

Jag har ett mål om att om 10 år få ihop en miljon och säljer jag av allt (inkl några andra ISK-fonder på Handelsbanken) har jag ca 400 000 som jag hellre vill samla i en och samma fondrobot. Mina nuvarande fonder har alltid legat under index. Det är med andra ord inga “fel” att göra så eller är det något jag glömmer att beakta i form av avgifter, skattesmällar eller annat?

Nej jag vet inte vad det skullle vara. Håll koll på skatten, som sagt. Varför bara 70/30 om din sparhorisont är 10+ år bort dock?

Om du inte nallar och månadssparar lite så borde 1M vara rimligt inom 10 år tänker jag

Tack, då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall.
Nej du har rätt, 90/10 är förmodligen en bättre strategi då pengarna inte ska röras innan dess.

Jag är ingen expert och andra kanske kommmer med andra kloka inspel… :slight_smile: men jag ser inget konstigt med din plan i alla fall, jag hade gjort samma sak

1 gillning