Ombalanseringsverktyg

Byggt vidare på ett ombalanseringsverktyg. Ladda ner innehav från Avanza och/eller Nordnet och få en rapport som summerar behållningen per tillgånggslag i kronor och procent. Det går även att expandera varje tillgångsslag för att se vilka värdepapper som ingår. Innehav från andra banker kan läggas till manuellt.

Ange målprocent för respektive tillgångsslag för att se hur mycket du behöver köpa eller sälja i det tillgångslaget för att nå målårprocenten.

Om du har något värdepapper som inte är kategoriserat hamnar det under okänt och du kan själv välja kategori på det.

Minportfölj

4 gillningar

Hur står sig erat ombalanserings verktyg jämfört med Inveztors undrar man ju lite då? Och är det säkert att använda?

https://www.inveztor.se/home

Mvh

Jag har inte sett eller testat Inveztor innan. Lyckas inte få det summerat per tillgångsslag där. Först timade den ut några gånger sen ser det ut såhär ser det ut för mig där

Men du kanske kan förklara mer hur den fungerar?

På Minportfolj.se tas importfilen bort så fort rapporten är generad. Dessutom innehåller ju exportfilerna från Avanza och Nordnet ingen känslig information. Avanza har kontonummer om man nu av någon anledning vill rensa det kan man göra det innan man importerar.

1 gillning

Hej, det är jag som har skapat Inveztor. Roligt med ett till liknande projekt :slight_smile:

Angående tillgångsslag så är här en mer komplett bild av hur det borde se ut med några värdepapper inlagda, du bör kunna se övergripande fördelning räntor / aktier, råvaror mm och även typ av värdepapper:

1 gillning

Ser ju riktigt bra ut. Jag får det dock inte så. Är det för att man behöver Premium?

Ja det stämmer, för de flesta fonder krävs premium, du kan testa att uppgradera gratis genom att klicka på knappen (som du borde vara synlig längst upp).

Okay tack! Ser väldigt bra ut. Kan man ombalansera?

Ja, delvis så stödjer den ombalansering. För närvarande är dock instruktionerna som säger exakt hur man ska sälja och köpa inaktiverade då jag inte har haft tid att testa de ordentligt. Man kan redan nu sätta målfördelning (med tolerans) på innehav och se en indikering då det inte stämmer längre:

1 gillning

Ombalanseringsfunktionen var visst inte alls inaktiverad… :slight_smile: så ställer man in målfördelning och tolerans så får man upp exempelvis något sånt här: