Jag har nu följt och läst en massa på forumet under snart 2 år och det är otroligt vilken mängd kunskap det finns där ute. Tack alla.
Nu till min fråga Omballansering av lekhinken till Lysa,
Bakgrund.
Jag startade min lekhink ( ISK Avanza) för ca 6 år sedan med ca 10 % av mitt kapital och det har investerats lite till under åren men inga större summor. Totalt är det ca 260 k som har investerats i enskillda aktier och jag har haft tur med dessa investeringar så lekhinken är nu uppe i ca 700 k. Jag har under de senaste åren redan sålt och flyttat ca 400k från detta Avanza konto till ett Lysa konto.
Min fundering är nu att minska lekhinken till 5-10 % av kapitalet dvs flytta ca 50% till Lysa kontot.
Ska man helt enkelt bara sälja 50% på ett bräde och flytta till Lysa trots börsens något negativa utvekling den senaste månaden eller ska man dela upp det på något sätt. Finns det någon forskning eller statistik om vad som brukat fungera bäst.
Tack på förhand.
Tack för svar JFB. Bra synpunkter, det är just för att få lite mindre risk som flytten ska ske. Jag har funderat lite och det blir en rensning med lite “spark Joy”. Det är kanske mest att man behöver fundera högt och lite fomo som gör att man tvekar men pengarna brys sig inte om var dom jobbar.