Absolut. Vi sitter på en bostadsrätt värderad till drygt 5,1 med en belåningsgrad på runt 72% enligt bedömningen de gjort i förrgår. Värt att notera så har värderingen ökat med typ 500k sedan vi köpte den (från 4,65 som lånet var baserat på). Jag har läst att en ny värdering inte ska ske oftare än var 5e år men i praktiken ber de om ”uppskattad värdering” vid varje tillfälle då du byter långivare eller som i detta fall omförhandlar med nuvarande. Värt att därför ha en booli värdering som uppdaterar varje månad för er bostad även efter ni flyttat in. Säger inte exakt om er bostad men ger ju en generell hänvisning för utvecklingen i området.
Utöver det har vi en inkomst i hushållet som också ökat med runt 5% sedan vi köpt vilket spelar in.
Precis som er hade vi inte mycket till förhandling vid köp, vi ”förhandlade” med tre banker och fick ungefär samma ränta. Det är väl det jag skulle rekommendera, hör med flera banker (ink nisch). Kika om ni kan ha gröna bolån (ger ungefär 0,1% extra).
Jag har tidigare varit emot att bli ”helkund” i Swedbank, men jag funderar nu på om ev kostnad för att bli helkund utan att praktiskt flytta över något kanske också bidrar till mer rabatt och ska fråga dem om det.
Ett annat tips är att kika på Ica banken, deras rabatt beror på hur mycket du handlar för hos deras matbutiker, så dyra matvanor bidrar till lägre räntekostnader