Omöjligt att förlora sparpengarna?

Jag satt och slösurfande på Avanza. Tänkte se vilka fonder som är riktigt dåliga. Något förvånande så såg jag att av totalt 922 aktiefonder hos Avanza så har endast 13 gått minus under den senaste 5 årsperioden. Om man tar bort dom 24 sämsta fonderna så är utvecklingen minst 10% drygt, motsvarande en årlig inflation på ca 2%.
Det är alltså i princip omöjligt att inte få en avkastning på sitt kapital hur okunnig man än är. Man kan nästan ta vilken fond som helst och det är bättre än bankboken.
Om man då delar sitt kapital på säg 10 fonder borde det ju vara helt omöjligt att förlora pengarna över en längre period även om man skulle pricka en eller ett par av dom sämsta fonderna.
Stämmer detta tro? Beror det bara på att det varit ovanligt bra fem år eller skulle det kunna stämma alltid?
Det finns bara ett sätt att ta reda på detta och det är att prova. Jag tog ut en pdf över alla 922 fonder. Sedan slumpade jag fram sidnummer och radnummer med en slumpgenerator och valde på så sätt ut 10 fonder. Det borde ju nästan bli som en global index-fond (förmodligen med alldeles för hög avgift).
Jag köpte för 5000 kr, fördelningen blev inte helt jämn pga vissa begränsningar hur fonderna handlades men den fördelningen gjorde inte jag utan den blev av sig själv.
Nu åker vi!

1 gillning

Tänk på att du tittar över en 5 års period utan en stor nedgång som inte följts av en nästan motsvarande uppgång (corona kraschen).

Om du måste ha pengarna till något vid ett tillfälle då allt brakat samman så kan man förlora mycket stora summor pengar. T.ex. om du köpte i december 2019 och behövde pengarna i våras när det var på botten.

Fast då var det ju ingen placering på lång sikt.
Såklart är dom här pengarna sådana som jag kan leva med att förlora.
Vi får se hur det går. :scream:

Du får nog tänka på att alla fonder som gått dåligt sannolikt oxå har skrotats och inte syns i din lista. Därför det ser ut som att allting är suveränt.

Ja, jag vet inte hur många fonder som försvinner eller kommer till i Avanzas utbud.

Du väljer att bara kolla under 5 år som råkar vara de typ starkaste bullåren någonsin? Det är svårt att förlora pengar när allt går upp. Vänta tills det blåser lite istället, och inte ens index går upp.

Men ja, i snitt har ju index gått upp 7-8% per år senaste 100 åren. Så det är ändå hyfsat svårt att gå back, då måste man vara mer än 7-8% sämre än index! Och som Björn säger, de fonderna skrotas och syns inte i statistiken (bara att kolla t.ex. på Nordnets “smarta” fond under 2020 som redan är försvunnen).

Poängen med fondsparande bör väl iaf vara att få så hög avkastning som möjligt? Och inte att öppna champagnen så länge man får mer än sparkonto?

Kollade fondlistan själv. Man bör lägga till att 175 av fonderna inte funnits i 5 år än.

Absolut skulle jag inte heller vara nöjd om mitt sparande bara det går plus. Det här är ju bara ett experiment, såklart har jag mitt riktiga sparande placerat på ett vettigt sätt.