Omöjligt sparande till barnbarn

Men det är ju just därför du får förslaget om AF-konto, då betalar du ju inte skatt alls löpande under spartiden och iom att du vill att skatten ska belasta barnbarnens sparkonton så spelar det ju ingen roll om det gör det löpande varje år som på ISK och KF eller vid barnbarnens försäljning i framtiden som med ett AF-konto. Barnbarnen kan ju dessutom välja att inte sälja utan istället fortsätta att spara på kontot utan försäljning i närtid :light_bulb:

Känns som det enda rimliga är en KF, sätt in summa X, köp fonder för X-y
y är det belopp som används för att betala avgiften på kapitalförsäkringen.

Då löser du både det juridiska, pratiska och hanteringen av skatten. Undantaget den dagen när skatten som betalas överstiger insatta pengar. Men då kan man om man vill köpa en utdelande fond.

Slutligen så ska man kanske inte göra en höna av en fjäder om det nu inte finns 15st barnbarn redan.

2 gillningar

Är normalt sett för isk/kf i eget namn när det gäller sparande till barn. Men i detta fall ser jag AF som det bästa. Ev blir skatten högre men inte säkert och det är lättare att göra ett konto var och testamentera till varje barnbarn där du slipper in och pilla med skatten. Så länge inte värdet blir mer än 50% av din förmögenhet så blir det inga problem angående laglotten.

2 gillningar

Jo det har nog ingen missat :joy: . Däremot vill inte jag allafall betala mer än jag måste med dessutom redan skattade pengar :face_with_peeking_eye: .

Tack för svar. Det är en rimlig lösning.

Nä såklart, men jag gillar tanken att göra rätt från början nu när jag har möjlighet till det. Det faller mig mer med en genomtänkt plan från start när det väl går:).

Ja precis, det är så jag själv resonerade från början förutom att skatten på 30% tar emot. Många jag pratat med anser det dumt att använda AF då skatten är ofördelaktig.. Men jag menar som du.

Men du betalar ingen skatt på skattade pengar… Det är ju bara skatt på vinsten.

1 gillning

Vet att vissa inte resonerar så men jag gör det. Investeringen är gjord med skattade pengar. Vad den investering sen innebär bör inte beskattas ännu mer! Ex om jag väljer att använda mitt kapital för att köpa en bil behöver jag inte skatta eller få tillbaka skatt om jag gör plus eller minus på affären. Om jag ex väljer att köpa ett vin som växer i värde behöver jag inte skatta på vinsten när jag säljer. Men så fort man köper något annat som ett hus eoler en aktie då helt plötsligt ska vi betala skatt igen! Det är sjukt i min värld att bli beskattad beroende på vad du väljer att köpa för dina skattade pengar.

2 gillningar

Nu tycker jag du tar i lite. För det är faktiskt så att om du köper en bil som du säljer med vinst så är du visst skattskyldig på vinsten. Lika så om du köper ett vin. Det kanske är svårare för skatteverket att kolla upp om du betalar skatten, men all vinst är beskattningsbar. (Läs Skatteverkets instruktioner så får du se.)

Det spelar alltså ingen roll huruvida pengarna du köper med är beskattade eller inte, och inte vad det är du köper. Men om du säljer nåt och tjänar pengar på det så är vinsten beskattningsbar. Och det tycker iallafall jag är rimligt, varför skulle pengar man tjänar en viss väg inte vara beskattningsbara.

Det vore rätt absurt om jag inte behövde betala nån skatt på de 5 miljoner jag tjänar om jag säljer de SpaceX-aktier jag köpte för 10 000kr för 15 år sedan, bara för att jag köpte dem för beskattade pengar. Tycker du verkligen det vore en rimlig situation?

2 gillningar

I en AF beskattas du inte för köpet utan avkastningen. på ISK beskattas så utifrån att du antas få en avkastning på statslåneräntan + 1%.

MEN: Varför krångla till det med femtioelva konton, handlar det om att du riskerar att dö när du har omyndiga barnbarn med “oansvariga föräldrar”? Annars tänker jag att om du är frisk kan du ge pengarna när du vill från ditt vanliga sparande och dör du kan du reglerat det i ett testamente?

Det är okej att vi inte delar åsikt. Och ja, kanske låter det som jag tar i, jag är ofta rak och det kan nog uppfattas så :joy:. Det är dock min åsikt.

Nej, jag anser inte att det är okej att plocka pengar på varenda krona av den som tjänar in. Absolut ska det finns en nivå där man bidrar och visst kan man bidra mer när man drar in mer men det ska finnas en gräns i min värld. Man ska inte straffa människor som är smarta och köper tillgångar istället för pizzor.

Det här med skatt går till överdrift och som sedan används till rent slöseri.

Ingen har väl missat nyhetsrapporteringen från ex Borlänge. Där människor som blir intervjuade svarar på frågor.

”Var jobbar du?” - har inget jobb, har aldrig jobbat

”Var får du pengar ifrån?” - kommunen

”Hur länge har du bott i Sverige?” - 12 år

DET ogillar iag som skattebetalare. Jag gillar däremot att använda pengar till skola, äldre osv.

Men nu kommer vi långt ifrån ämnet :joy:.

Jag tar med dina åsikter, tack.