Området med sämsta bostadsprisutvecklingen i landet senaste 10 åren

Kolla med yimby på Facebook, Jan Jörmark till exempel

1 gillning

För att tala om t.ex Knivsta så har det byggts mycket, särskillt 1:or och små tvåor. Detta samtidigt som flera hyreshus med liknande boende byggts närliggande. Detta i kombination med att det är en liten och “tråkig” pendlarort, vilket inte är särskillt attraktivt för unga människor eller studenter.

Denna kombo har gjort att dessa lägenheter väldigt svårsålda, och de har därmed minskt i pris. Det ligger just nu ca 30 1:or ute till salu i Knivsta centrum.

https://www.hemnet.se/bostader/karta?rooms_max=1&item_types[]=bostadsratt&location_ids[]=17965

2 gillningar

Statistiken är ju samtidigt missvisande, då de endast har med 100 kommuner. Sverige har 290 kommuner, så varför de plockat bort de övriga 190 är för mig väldigt märkligt.

Om man ska tro vetenskapen så handlar det om mer än fysisk fara. Tydligen finns det en “tipping point” som varit känd i åtminstone tio år. Vid fler än 3-4% utomeuropeiska ointegrerade individer väljer de som har råd att flytta till ett annat område.

Det skulle förklara priserna i åtminstone Botkyrka och Sigtuna som ligger i topp i Sverige med runt 34% födda utanför EU. Plus anhöriga födda här, men som kanske ändå inte anses helt integrerade. Upplands Väsby 26%. Uppsala 17%.

Knivsta ligger förvisso på 10%, men det är under genomsnittligt för riket. Där kanske det handlar om saker som tidigare nämnts. Infrastrukturen (flera små lägenheter och dåliga förbindelser) eller något.

Kan såklart också vara en förklaring, ja… :sweat_smile: Var låg de övriga i rankningen?

1 gillning

För att balansera diskussionen något så vill jag säga att jag alltid bott i halvsunkiga förorter, med både droger o Gucci kepsar runtom kvarteret.
Det finns fördelar med att bo där folk inte vill bo.
Matbutiker, frisörer och i princip all vardags ekonomi, ger bättre köpkraft. Det är inte en slump att där det finns 5 tiovåningshus och 10 femton våningshus finns det kebab och pizza till betydligt bättre priser. Stora butikskedjor som LIDL och butiker som fokuserar på förorter, typ matdax, matrebellen , har en stor skillnad i prissättningen då det finns betydande mängder folk/konsumenter i dessa miljonprograms orter.

Funkar det att se damer i burka/slöja och ibland stöta på ungdomar som gör kaos med skolans fönster. Så finns det alltid färsk paprika till halva priset av valfri butik i de finare platserna i Sverige.

Själv har jag valt att bo i en förort , visst är det trist och oroande när grannen blir beskjuten. Men vardagen för mig skulle inte gå runt om jag inte kunde sköta mat inköp till förorts priser och vandra runt bland torghandeln.

Det kanske låter dumt men 3 paprikor för 15 kronor gör skillnad om man varje dag behöver äta mat. Allt i matkassen är i princip billigare i en förort. Kanske 1000-2000 insparat en snitt månad för en persons konsumtion.

Även “svenska” produkter är billigare såklart.
En gurka kostar 30 kr i en matbutik i östermalm.
Den brukar kostar 15 där jag bor.

Köttfärs, nötfärs, kyckling, fisk och sånt. Samma scan eller kosterfiskaren, whatever, allt är helt enkelt billigare.

Jag kan köpa en 10kg eller 25kg säck med ris för samma pris som 4små förpackningar Uncle bens ris i Lidingös matbutiker.

Att bli bjuden och stå och äta pitabröd ur en hemlagad kyckling gryta i hissen är även det en upplevelse, något som jag tror inte skulle hända om jag sa hej i en hiss i Stockholms centrala höghus i Norra tornen.

Folk pratar rätt mycket med varandra i förorter, det sitter folk på bänkar o bara sitter o tar det lugnt. Det är inte alls samma kyla mellan folk som har det gott ställt.

Även om det låter löjligt så är det ganska relevant för alla människor. När var senaste gången du skakade hand och lade din hand på någons axel medans, brukar du krama dina grannar om ni inte setts på ett tag ?

Sånt spelar stor roll för mitt mående, och även om det finns en massa problem så är det nice att prata med folk som står på balkongen. O det är lika nice att stå på balkongen och prata med någon därnere.

Funkar det så funkar det. Men vad du än gör, gå inte runt i Gucci keps och Moncler väst. Det är sunt förnuft här. Klä dig inte inte i ghetto kläderna så slipper du mycket av problemen.

Folket som sysslar med brott o sånt låter ofta vanligt folk bara passera helt utan notis.
Dom ser inte ens vanliga människor.

O glo inte. Det är helt upp till alla, men stirra inte på förortskids om du inte vill ha dom i ditt vardagsliv.

5 gillningar

En nackdel du inte beskriver är att du fått ge upp dina förfäders land till andra som utnyttjar det till max.

Den olyckskänslan är inte värd paprika till halva priset om du frågar mig.

Älvsborgs lösen var väl en tredjedel av Sveriges BNP? På tal om kostnaden för landvinningar.

Karismatiskt att vara generös, men det är ett par tusen miljarder idag.

Jo det är sant, men nu är det ju som det är. Lagt kort ligger. Vi är alla här nu. Förfäder o allt.

Självklart kan jag inte lista alla produkter som finns i alla kök och alla badrum. Men du fattar väl att det inte handlar om paprika.

Alla äter. Jag äter som dom flesta, till 12000-25000 kr mindre varje är. Det är mycket pengar, även på ett forum där vi pratar om att spara pengar.

Vad menar du med, gett upp Sverige ?

Vi har demokrati, Allt är resultatet av demokrati. Folket är idioter, Folkets röster är viktiga.

3 gillningar