Området med sämsta bostadsprisutvecklingen i landet senaste 10 åren

Fick syn på följande tabell över kommunerna med den sämsta bostadsprisutvecklingen de senaste 10 åren.

Det slog mig att 4 av 5 kommuner med lägst utveckling ligger inom ett område på 4 mil, mellan uppsala och stockholm.

Jag kan inte förstå varför. Tycker inte att det har byggts så speciellt mycket i området eller att det har blivit mindre attraktivt, men kan ha fel på de punkterna. Har ni någon hypotes varför det är så?

Vi har just flyttat till området så vi kunde ju köpa mer det hus vi ville så det var ju positivt. Men man kan ju inte låta bli att vara nyfiken om det säger något om framtiden, har priserna halkat efter här och återhämtar sig snart, eller är det något strukturellt som kommer hålla i sig tro?

3 gillningar

Kanske det var ”dyrt” 2015 och sen har det stannat på ungefär samma?

5 gillningar

Exakt så. Det drog säkert iväg tidigare i de kommunerna och nu luras vi av statistiken.

@MarcoS Du såg att det “bara” var de hundra kommuner med flest sålda bostadsrätter som var med va’? Många kommuner i Sverige har ju knappt bostadsrätter eller underlag nog för att komma med i statistiken.

Sedan pratar du om hus och statistiken nämner bostadsrätter. Det är ju inte riktigt samma sak heller.

teori 2: Covideffekten som syns? Storstadsområdets bostadsrättslägenhetsägare köpte fristående villa istället?

5 gillningar

Bor också i området dock i hus. Kan mycket väl va Covid-effekten men jag tänker också Arlanda har med saken att göra. Jag upplever att trafiken till Arlanda har ökat ganska mycket sen vi flyttade till området för 8 år sedan.

Men det kan ju också ha helt andra förklaringar, vad vet jag. :slight_smile:

Det har väl iofs byggts väldigt mycket senaste 10 åren i dessa kommuner? Uppsala har väl legat i toppen vad gäller nyproduktion/capita, säkert mycket bostadsrätter som ju statistiken avsåg. Så ett stort ökat utbud kan kanske påverka. Men att det byggts mycket just här hänger säkert ihop med att priserna gick upp mycket innan 2015.

Och trafiken till Arlanda har säkert ökat under perioden, men det var ju ett omskrivet problem långt tidigare, så tror inte det är orsaken heller.

Man skulle nog behöva gräva lite djupare för att analysera siffrorna tänker jag.

1 gillning

Har hört att Ericsson flyttar från Knivsta och en del andra större företag också är på väg därifrån. Om det stämmer kanske det påverkar både den och kringliggande kommuner. Skulle vara intressant att se en graf över utvecklingen över tid.

Håller tyvärr med spräng/skottlossnings teorin som framfördes.

Områdena som nämns har hög brottslighet, låg försörjnings andel, öppen droghandel, tysthetskultur, företag som flyttar, folket som växer upp där , flyr om dom kan, bara dom som inte kan eller har resurser stannar.

Ser du fyra killar i huvor och munnen täckt stå och skratta, sen tystnar dom när du går förbi…det är inte ett område folk som hänger i detta forum av naturliga skäl dras till.

Men Jovisst, finns säkert bra och fina platser där också. På avstånd, särskilt för den som har betalat sig fri från problemen som finns på dessa platser, så ser Rinkeby eller Husby likvärdigt ut med platser som Djursholm och Lidingö.

Men nej, det handlar om gentrifiering, tandlös kriminalpolitik och det socialdemokratiska slagordet, “socialt utanförskap”.

Ingen vill bo bredvid en granat.
Ganska naturligt.
Det är solklart att priser på bostäderna på dessa platser påverkas av skottlossningar och gäng.

Det är no-go-zoner.
Brinnande bildäck och polis stationer som måste skjutsa hem poliserna. För att det finns hotbilder i lokala miljöer. Tragiskt, men ett problem som växer mer av att inte benämna problemet.

Precis som dom senaste tio åren bevisar.

9 gillningar

Upplands väsby har jag alltid tyckt är lågt prissatt. Mysigt och lugnt. Det kan vara för att tvärförbindelserna med kollektivtrafiken är kassa i Stockholm norrort. Tar liksom en timme med buss om du jobbar i grannkommunen.

Uppsala tror jag var höga priser sedan tidigare.

3 gillningar

Du tänker på Kista.

1 gillning

Det är Kista. Stället har blivit riktigt kasst. Ericsson har hyrt in väktare för att följa personalen till tunnelbanan .

Jepp. Sigtunga har Valsta. Botkyrka har Storvreten. Uppsala har Gottsunda. Upplands Väsby har Smedby. Dessa var områden som var sisådär redan på 80/90-talet. Och de har ju inte direkt blivit bättre under tiden.

Men men… buy the dip? :wink:

Vg kriminalitet så stämmer det säkert för Botkyrka.

Dock vill jag inte påstå att de övr fyra kommunerna, är över brotts-snittet för Sthlms/Uppsala området.

I Knivsta finns väl knappt några hyresrätter, eller?

Tyvärr brukar det finnas ett samband mellan ju fler hyresrätter, desto mer kriminalitet

1 gillning

Jag tror inte att det är anledningen, särskilt inte för hela kommunerna. Den enda jag egentligen associerar med socialt utsatta områden av dessa är Botkyrka. Men inte heller där är det något nytt som hänt de senaste 10-15 åren. Så har det “alltid varit”. T.ex. Knivsta är ju snarare de nybyggda villamattornas paradis.

Som sagt skulle man nog behöva gräva lite djupare i statistiken för att egentligen säga något, men om man ska nämna en anledning så tror jag att dessa områden stigit (relativt) mycket innan 2015. Det är trots allt ytterförorter.

1 gillning

Jo men det blir ju felvinklat om man tar en hel kommun för att tvätta rent de särskilt utsatta (no go zon på ren svenska) … Stockholms kommun är fint o härligt, men platserna där shottaz, dödspatrullen, foxtrot, Husby hyenor, 24k, Farsta 123, lejonen, medmera, huserar. Har inte alls samma stigande kurva för Brf och villor som Stockholms kommun. Det är missvisande, en stor geografisk yta, raderar dom enorma problem som finns i små segregerade orter.

Det finns en anledning att en bostad kan kosta 7 miljoner och samma bostad på en annan plats, 1,7 miljoner.

3 gillningar

Knivsta hade högsta brott mot person rankingen redan 2021.

2025 säger lokala politikerna att Knivsta alltid varit en trygg plats…

2 gillningar

Det har du helt rätt i - my mistake.

1 gillning

Dessa områden är så pass olika att det antagligen finns väldigt olika lokala orsaker. Vissa av dem har väl tex lite problem med dåliga kommunikationer. Uppsala har så vitt jag vet byggt relativt mycket nytt. Botkyrka har ju alltid haft låg status. Om det är en av dessa orter du är intresserad av så håll koll på lokaltidningen och se om du hittar ledtrådar där.

2 gillningar

Det får man ändå säga låter förvånande, nästan på nivån att man ifrågasätter siffrorna. Men det är nog inte heller så allmänt känt isf., det är ju inget utsatt område t.ex. Allmän kännedom om evt. problem bör vara avgörande för prispåverkan i en kommun som växer snabbt med många nyinflyttade.

Men om det varit dåligt länge borde det också varit låga priser även i början av undersökningsperioden, något som snarare motverkar att Knivsta skulle haft sämst utveckling (av de 100 största kommunerna) i landet.

Nej jag tror man får leta vidare till varför just Knivsta sticker ut på det sättet (under just denna period).

När kravet på kontorsnärvaro ökar så blir ju Knisvta mindre attraktivt för de som jobbar i Stockholm.

1 gillning

Är kvm priset 2025 i nominellt eller reellt belopp?

Om det är nominellt har kvm priset snarare sjunkit under dessa tio år.

1 gillning

Samtidigt detta:

Vill man pendla till Stockholm ökar ju kostnaden pga att Knivsta tillhör Uppsala/UL.

1 gillning