Omräkning från brytpunkt till månadslön pålitligt?

Det jag hävdar är att om du nästa år har en månadslön på 53 590 kr så kommer du att åka på statlig inkomstskatt iaf.

Det är två saker du missar - det ena är att statlig skatt innebär mer pengar från dig (eller din arbetsgivare) går till staten.

Det andra, och det är inte lätt för dig att veta, är att jag fast jag är anställd, har en pott jag förfogar över som ska fördelas över lön, pension, semester, utbildning, sjukdom etc - precis som om jag vore egenföretagare (fast det är jag alltså inte). Då vill jag så klart maximera nyttan i respektive hög, och inte lägga en del av potten på lön som ändå faller ut i statlig skatt om jag istället hade kunnat omvandla den till pension eller nåt annat som gynnar mig.

Som tidigare påtalat, inte alls säkert om du skulle bli sjuk, vabbar eller skulle ta obetald semester?

Absolut, det sänker ju min inkomst - men det kan man ju inte planera för i förväg. Vad man däremot vet är att man kommer att ta ut minst 20 dagars semester, med ett semestertillägg på minst 0,43 % av ens månadslön, per semesterdag (eftersom det är reglerat i lag, sen finns det så klart undantag beroende på anställningsform etc). Så de pengarna borde tas med i beräkningen av maximal månadslön om man vill slippa statlig skatt. Anser jag.

Nej, alla vill inte maximera lönen. En del vill kanske maximera pensionen istället. Eller gå ned i arbetstid eller nåt annat som känns passande.

Men vill man skatteoptimera så underlättar det ju nåt otroligt om man vet vilka gränsvärden man har att följa. Tror man att det är 53 590 kr nästa år för att slippa statlig skatt så ligger man 10 lax fel på årsbasis - minst - och behöver antingen justera under året eller helt enkelt bli sjuk.

Men vad är det du vill få fram? Gör du det inte onödigt krångligt?
Lägg dig en tusenlapp under brytpunkt på månadslönen och gör justering på decemberlönen? :slight_smile:

1 gillning

Det jag vill få fram är att man slirar lite väl mycket på sanningen om man som i Höjd gräns för inkomstskatt – vad händer nu? - Dagens PS påstår att “Regeringen och Sverigedemokraterna har i den nya budgeten för 2025 beslutat att höja brytpunkten för statlig inkomstskatt till 53 590 kronor i månaden.”

Nej. Om du så har en lön på 53 589 kr i månaden nästa år, så åker du ändå på att betala statlig inkomstskatt.

Det är väl individens ansvar att förstå vilka förmåner som läggs ovanpå din lön. Summan är korrekt jag kommer ta exakt den bruttolönen och kommer inte betala en krona statligskatt.

1 gillning

Njä, det är ju inte månadslönen som bestämmer vad man ska betala för skatt, utan årsinkomsten. Så när journalister snackar om en månatlig gräns för skatt vet man att det handlar om förenklingar.

1 gillning

Antar att du är egenföretagare då, och inte kommer att ta ut något semestertillägg (alt inte ens ta semester officiellt). Och du har inga skattepliktiga förmåner heller?

Där är ju ingen som har påstått det heller. Du fäktas med en väderkvarn.
Journalister konstaterar vad brytpunkten dividerat med tolv är.

2 gillningar

Precis men även om jag varit anställd hade jag haft koll på det och lagt min bruttolön på rätt nivå dvs 643 100kr/år och resten som tjänstepension.

Antar att du går via ett av alla konsultbolag som lägger din ersättning i en pott som du kan disponera fritt som du vill. Intressant är hur de gör med skatten då beskattning ska ske under det år du fått bestämmanderätt till pengarna.

Jag har fått känslan att vissa arbetar på i flera år och samlar en stor pott, men beskattas först efter att de valt att ta ut lön.

1 gillning

Så du skulle kunna tänka dig att din arbetsgivare får en ökad kostnad på 99 000 kr för att du ska få 1000 kr? Måste vara riktigt onda ägare på det företaget isf

Nej, du tänker inte rätt. I samtliga artiklar som nämner detta står det ”brytpunkten för statlig inkomstskatt” på inkomst per månad. Du tolkar det felaktigt som ”lön” men ingen journalist har nämnt det ordet. ”Inkomst” och ”lön” är inte samma sak.

3 gillningar

Rimligen borde det vara same same princip och regler 2024. Du kan labba dig blå i ansiktet och optimera ditt upplägg på detta ställe.

Sen borde du kunna justera det “lilla” som behövs för ändringen till 2025. Kan inte bli mycket fel.
(Skatteverket brukar vara sena med att uppdatera räknesnurran. Brukar dröja till nära nyåret om jag minns rätt)

Detta är absolut ingen ovanlighet. Den enskilde företagaren lyfter sina 12 månadslöner rakt upp och ner, oberoende av när hen har semester. Reseersättning tar man ut en skattemässig schablon och man är ointresserad av friskvårdsbidrag.

Varför skulle egenföretagare vara ointresserade av att gå på gymmet skattefritt? Tidsbrist?

Självklart är inte alla egenföretagare ointresserade av friskvårdsbidrag. Jag har flera golfkompisar som är egna företagare och som utnyttjar detta.

Jag skrev att detta är ingen ovanlighet. Exempelvis hos många lantbrukare som anser att de jobbar tillräckligt ändå.

Förstår inte riktigt vad som är ditt problem. Är det värsta som kan hända dig verkligen att du hamnar över brytpunkten och får betala några procentenheter mer i skatt för de tusenlapparna?