Omräkning från brytpunkt till månadslön pålitligt?

Jag tänkte det också. Exemplet i startinlägget förutsätter en 100% frisk person som får exakt sin avtalade lön plus semester utbetald under året. Så ser det sällan ut utan det räcker väl med en sjukvecka eller två så har man hamnat strax under gränsen direkt igen?

Ja om de erbjuder det. Jag förhandlar för min del och förväntar mig att företaget förhandlar för sin del.

Jag är även skeptisk till att över brytpunkten ta extra pensionsavsättningar då jag tror det är rätt sannolikt att man hamnar över brytpunkten även med pensionen om man som i mitt fall är i 30 års åldern och ligger vid brytpunkten. Då har jag hellre pengarna på ett konto jag kan styra över.

Sedan kanske TS är i tex 50 års åldern och då blir det ju en annan fråga. Sedan hade ju han även möjlighet att göra göra flera andra saker med sin pott som jag skulle säga en anställd normalt inte har så från hans perspektiv är det ju en bra frågeställning. Därför jag undrade.

Jag blir lite tokig av att läsa den här tråden. Det är en jätterimlig invändning som Magnus har. Och bemötandet han får ser ut som någon form av gaslighting. Nej, du är inte galen Magnus, jag har tänkt på samma sak själv. Jag är också anställd och ligger precis i de trakterna och det är jättelätt att hamna fel när man försöker optimera löneuttaget med löneväxling.

Men det är ju som vissa här inflikade, att man påverkas även av sjukskrivning osv. Samt semesterersättningen är olika beroende på avtal. Det är också rimligt att journalister vill göra det enkelt för sig och uttrycka brytgränsen i form av månadslön. Men de borde verkligen inte ha så många värdesiffror. Det hade ju varit bättre att skriva “gränsen går vid en månadslön på strax över 50 000 och höjs med runt 2 000 kronor jämfört med innevarande år”. Man kan bara prata om en exakt skiktgräns när man nämner årsinkomst av tjänst.

1 gillning

Jag gissar att de flesta som räknar på gränsen för statlig skatt inte har semesterersättning (dvs bestämmer sin lön själv), och därför inte har något behov av andra siffror.

Med det sagt är det inte något större problem att ta reda på ens semesterersättning och räkna med den, om man är en sån person som skatteplanerar in i minsta detalj.

Ja, i det angivna fallet har ju Magnus helt rätt. Samtidigt får man kanske vara lite generös med att journalister måste förenkla lite ibland. Men i något fall blev kanske svaret blev lite väl spydigt.

Det finns ju många varianter i samband med att undvika att hamna över brytpunkten. Inte bara en inkomst av tjänst.

I mitt fall handlar det om statlig pension, tjänstepension, IPS, två löneväxlingspensioner samt inkomst av näringsverksamhet…