Omvärdering, amortering och billån -hur tänker ni?

Hej!

Jag och min sambo äger sedan 4 år tillbaka ett hus som då var värt 5 525 000 kr. Idag har vi lån på ca 4,2 milj vilket då gör att vi har en belåningsgrad på ca 76%.
Vi amorterar 10 000 kr/mån och betalar ca 15500 kr/mån för ränta (rörlig). Vi har en ränterabatt på 1.38 vilket vi var nöjda med när vi fick den i mars 23. Snart dags att förhandla igen.

Vi får ut ca 64 000 kr efter skatt och sparar ca 8500 till pension, barn och gemensamt sparande.

Vi har nu börjat fundera på om det kan vara värt att värdera om huset för att komma under 70% och amortera mindre. Vi kan amortera mindre redan idag men har hittills känts bra att försöka minska lånet.

Men med stigande priser och ökade räntor tycker vi nu att det börjar bli mindre över till annat än bara det nödvändigaste, det blir mer sällan restaurang- eller biobesök eller annat nöje. Samtidigt skulle vi vilja köpa ny bil och åka på en längre semester i sommar.

Min sambo tycker vi ska utöka lånet för att köpa bil men jag vill nå målet på 70% belåningsgrad. Vi har en buffert på ca 3 månadslöner men den ser jag gärna är orörd i fall att nåt skulle hända.

Jag är nyfiken på hur ni skulle resonera utifrån vår ekonomi och önskemål?
Ställ frågor om ni behöver veta något mer!

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Det jag ser här är orden ”vill”, ”bil” och ”semester” och tänker att ni nog bör ta en sittning och prioritera vad som är viktigt i livet just nu. Det låter inte som att ni måste ha ny bil eller måste åka på semester om lånen känns tunga och ni sparar till givna mål.

Hitta vad som är viktigast tillsammans, men personligen tycker jag att det är hål i huvudet att utöka ett huslån för att konsumera.

5 gillningar

Hyr bil och åk på semester med den.

Behöver ni bil till annat, joina en bilpool…
Har ni råd med semester eller måste ni prioritera bort bio och andra saker?

Förutom att diksutera vad ni vill och önskar som angaudlin skriver kankse ni skall göra en rejäl budget också?

2 gillningar
  1. Antar att ni inte jämkar. Det hade varit mitt första tips.
  2. Hur mycket ligger i sparandet? Kan det vara idé att röra detta för att komma ned i amortering (och ränteutgifter).
  3. Ni kan värdera om hus efter 5 år men med senaste tidens utveckling är det väl ingen garanti att det är värt mer idag om ni inte gjort stora upprustningar? Varför behöver ni förresten omvärdera om ni redan idag självmant kan sänka amorteringen?
  4. Tråkigaste tipset men med relativt högt lånebelopp/belåningsgrad så hade jag sett över livförsäkringar och dylikt. Har själv Handelsbankens låneskydd som löser halva bolånet i händelse av att jag eller min fru går bort.
  5. Bilsemester hade jag nog precis som tidigare försökt lösa med hyrbil.

I all välmening. :slight_smile:

1 gillning

Istället för att använda huset som sedelpress, särskilt nu när det är en svajig marknad, hade jag funderat på var jag vill lägga mina prioriteter i livet. Ny bil, långsemester, restaurangbesök osv. känns inte som att det borde ha högsta prioritet när man tycker att pengarna inte räcker till.

1 gillning

Vad tillför den nya bilen som inte den gamla kan?

@Mikael.T hade en jättefin punktlista att följa! Heja! Jag kladdar bara i all hast på mobilen

1 gillning