Omvärdering villa

Jag äger en villa köpt hösten 2020. Villan är byggd 2018 således har inga större förändringar gjorts. Går i tankarna att installera solceller på taket och enligt mäklaren som jag köpte bostaden av är detta en värdehöjande förändring av bostaden och jag ska därmed kunna värdera upp bostaden efter installation. Min bank delar dock inte denna syn och anser att detta inte kan klassas som en avsevärd förändring av bostaden. Jag finner informationen på FIs hemsida ytterst diffus: Amorteringskrav på nya bolån | Finansinspektionen
Har hört vänner som lyckats få sina bostäder omvärderade efter enklare renovering såsom målning, byte golv. Jag är nyfiken på att höra från er som fått era bostäder omvärderade, vilken typ av ändring har ni utfört av era bostäder för att banken ska godkänna dessa ändringar och omvärdera era bostäder? Jag har möjlighet att skapa ett extra sovrum av allrummet, skulle detta klassas som en avsevärd ändring av bostaden för omvärdering då huset går från att ha 4 sovrum till 5 sovrum?

1 gillning

Svårt att se att värdet går upp nämnvärt av den anledningen, marknaden är rätt svårbedömd nu också vilket banken säkert lär ta hänsyn till. vilka summor pratar vi om och varför vill du ha den högre värderingen?

1 gillning

Detta är relativt tydligt. Solceller är inte tillräckligt, inte heller att bygga ett extra rum…

Värdera om huset får du väl göra om du vill men din amorteringsgrundande värdering får bara göras om var femte år. Eller vid omfattande förändringar. Enligt vad jag förstått så räcker inte tex. nytt kök osv utan vi snackar typ ett helt nytt våningsplan.

Inte en chans att dina vänner kan ha ändrat sin amorteringsgrundande värdering inom fem år efter att dom bytt golv och målat om.

Sen kan du alltid värdera hur mycket du vill. Bara att ta dit en mäklare. Kan vara bra om man vill förhandla om ränta tex. för att peka på att huset är mer värt nu. Men dina amorteringskrav kommer vara kvar.

1 gillning

Undrar också om dina vänner verkligen fått sitt amorteringsgrundande värde ändrat och att det gått mindre än fem år sedan det sattes. Annars kan det ju vara så att dina vänner hade ett över fem år gammalt värde och sen passade på att omvärdera efter en renovering. Eller så har de omvärderat, vilket man kan göra för att få bättre ränta eller så, men att eventuella amorteringskrav kvarstår.