One and Done; erfarenheter av att ha ett barn/vara ensambarn

Det är en studie, gjord på barn födda 1940-1975. Uppväxtvillkoren har ändrats mycket sen dess. Mycket svårt att dra någon generell slutsats från det.

4 gillningar

Finns studier som visar på att endabarn exempelvis får mer stöttning och resurser av sina föräldrar vilket utvecklar IQ: https://www.israelhayom.com/2023/02/08/only-children-are-both-more-intelligent-and-creative-why-in-the-world-would-anyone-choose-to-have-three-kids/

Sen är det alltid svårt med enskilda studier och det säger inget om en enskild familj. Man får göra det som känns rätt för en själv och inte bry sig om och framförallt inte kommentera vad andra gör för val.

4 gillningar

Det stod även i slutet av texten " Att vara enda barnet inte dåligt i sig

– Att växa upp som ensambarn är förmodligen inte dåligt i sig – om ensambarn mår lite sämre beror det förmodligen på faktorer som har att göra med hur dessa familjer ser ut i genomsnitt, varför de inte skaffar fler barn. Det är också möjligt att skillnaderna i hälsa mellan ensambarn och barn med syskon beror på begränsningar i vår studie. Detta är något som framtida forskning får utforska vidare, säger Kieron Barclay."

2 gillningar

Ja precis! Tror det skiljer väldigt mycket på familjer som valt att ha endabarn av fri vilja jämfört med de som ”tvingats” till det.

Tycker ChatGPT presenterar pro’s & con’s på ett vettigt sätt. Finns liknande listor även utanför AI’n värld.

Nackdelar:

1. Socialt samspel och delning: Ensamstående barn kan ibland sakna samma sociala interaktion med jämnåriga som barn med syskon har. De kan ha mindre erfarenhet av att dela, kompromissa och hantera konflikter i samma utsträckning.
    Referens: Ny forskning: Ensambarn mindre sociala och mer känslostyrda | SVT Nyheter

2. Överbeskyddande föräldraskap: Eftersom ensambarn får mycket uppmärksamhet från föräldrarna kan det ibland leda till överbeskyddande beteende, vilket kan begränsa deras möjligheter att utveckla självständighet och problemhanteringsfärdigheter.

3. Ensamhet: Ensamstående barn kan ibland känna sig ensamma, särskilt om de inte har många nära vänner eller sociala möjligheter utanför hemmet.

4. Förväntningsbörda: Vissa föräldrar kan lägga en högre förväntningsnivå på ensambarnet när det gäller akademiska prestationer eller andra områden, vilket kan skapa en känsla av press.

5. Skapande av identitet: Ensamstående barn kan ibland känna ett tryck att representera hela familjens framtid, vilket kan påverka deras känsla av identitet och självvärde.

6. Saknad av stöd vid familjekriser: I händelse av familjekriser eller föräldrarnas åldrande kan ensambarnet uppleva en större börda när det gäller att hantera dessa utmaningar ensamt.

Fördelar:

1. Individuell uppmärksamhet: Ensamstående barn kan få mer individuell uppmärksamhet från föräldrarna, vilket kan främja deras självkänsla och tillåta föräldrarna att fokusera på deras specifika behov och intressen.

2. Självständighet och mognad: Eftersom ensambarn inte har syskon att förlita sig på kan de tidigt utveckla självständighets- och mognadsfärdigheter. De kan ofta ta ansvar för sina egna aktiviteter och beslut.

3. Bra relation med föräldrar: Ensamstående barn har ofta nära relationer med sina föräldrar och kan känna sig mer trygga och öppna när de delar sina tankar och känslor.

4. Lärande och intellektuell utveckling: Eftersom de kanske inte har syskon för att dela lek med, kan ensambarn bli mer självständiga när det gäller att utforska sina intressen och upptäcka saker på egen hand.

5. Färre konflikter: Ensamstående barn har vanligtvis färre konflikter och rivaliteter inom familjen, vilket kan skapa en mer harmonisk familjemiljö.

6. Flexibilitet: Eftersom ensambarn inte behöver anpassa sig till syskonrelationer kan de vara mer flexibla när det gäller att anpassa sig till olika situationer och människor.

7. Självförtroende: Ensamstående barn kan utveckla starkt självförtroende eftersom de inte behöver jämföra sig med syskon eller tävla om uppmärksamhet.

8. Tillgång till resurser: Eftersom det inte finns syskon som konkurrerar om resurser inom familjen kan ensambarn ibland ha tillgång till mer ekonomiska och utbildningsmässiga resurser.

Själv vet jag inte hur det är att vara ensambarn. Ibland brukar jag säga att det bästa vi har gett våran dotter är hennes lillebror. De har ett väldigt bra förhållande. Samtidigt vet jag andra familjer där det är tvärtom. Kan bli slagsmål med knytnävarna. Svårt att dra slutsatser av enskilda upplevelser. Bättre att gå på forskningen här och det finns rätt så mycket om man söker på det.

3 gillningar

Snygg jämförelse, om man vill ha ett barn bra, om du vill ha flera bra :slight_smile: Det är ett personligt beslut.

2 gillningar

Eller farsan… Pffft :nerd_face:

Men oj det var inte mycket positivt du hade att säga om gruppen enda-barn. :rofl:

Jag har en HELT annan uppfattning och ÄR till skillnad från dig ett enda-barn och HAR ett enda-barn. Har aldrig saknat ett syskon utan har tvärtom bevittnat väldigt många fruktanvärda syskonrelationer både bland mina föräldrar och bland vänner där avundsjuka, missundsamhet och bråk om pengar och allt möjligt avskräckt mig ifrån att skaffa fler än ett barn. Alla dessa destruktiva syskonrelationer runt omkring fick mig både som barn och nu som vuxen att vara väldigt tacksam att jag slapp vara en del av.
Andra enda-barn som jag känner är till skillnad från de med syskon, mer socialt kompetenta, inkännande och och ansvarstagande. De är betydligt duktigare på att värna om sina relationer eftersom de inte har ett syskon bakom sig och de är duktigare på att ta kontakt med andra barn/vuxna då de fått öva mkt mer på de eftersom de inte bara behövt leka med sina syskon. Att man som enda-barn får mer uppmärksamhet stämmer. Och det är endast positivt! Är nog inte så många vuxna som går till psykolog och beklagar sig att man fick för mkt kärlek, uppmärksamhet och uppbackning i sin barndom, utan snarare är det tvärtom!

Absolut, det finns säkert de syskonrelationer som är befriade ifrån avundsjuka och bråk men det vet man ju aldrig när man skaffa fler än ett barn. Utifrån mina postiva erfarenheter som enda-barn och att själv ha ett enda-barn så skulle jag aldrig våga chansa. Jag har bevittnat alldeles för dåliga syskonrelationer för det.

4 gillningar

Menar du att du avstår från att skaffa fler barn pga din egen negativa erfarenhet?

1 gillning

Det är väl inte konstigare än att man väljer att skaffa flera barn på grund av positiva erfarenheter av syskon? De flesta val vi gör påverkas av våra egna positiva eller negativa erfarenheter och det är väl inget fel med det.

2 gillningar

Vi lever i ett samhälle och detta med demografiska utmaningar är en stor samhällsfråga, självklart kommer folk vädra sina åsikter. Sedan att du anser att ett barn är gynnsamt för dig personligen av olika skäl överlappar med andra samhällsfrågor såsom individualism, som folk också gillar att diskutera.

En aspekt att kasta in i detta är de familjer som har flera barn men inte valt det. Gissar att det är mindre av det i Sverige men kollar vi över vattnet till usa så är abort mer och mer förbjudet och sedan finns det mer religösa samhällen, Italien med katoliken t.ex. och att skyddat sex, som skapar större familjer. Ger detta skev i statistiken med?

Delvis ja! Men också, som jag skrev, pga av de väldigt många fördelar jag upplevt som enda-barn.

Precis! Hur naturligt som helst och precis så som de flesta av oss fungerar.:blush:

På vilket sätt är det en ”aspekt” i det här?
För övrigt skulle jag vilja påstå att i princip alla vuxna k Sverige vet hur barn blir till.

Det refereras till olika internationella studier i denna tråden och datan i dessa ska läsas med perspektivet av kulturella skillnader i de länder där de har hämtat sin data. Bra att komma ihåg att all data är partisk, hur den samlats in, vem som bestämmer vad som ska mätas, vilka visualiseringar som används etc. är alla saker som påverkas.

1 gillning

Ja det var en tokig gissning. Norra Europa ligger högre än södra. En trolig förklaring är att det är svårare att kombinera föräldraskap och yrkesarbete för kvinnorna i dessa länder, plus att det är svårare än i Sverige att skaffa eget boende.

2 gillningar

Tack för korrigering. Du har helt rätt

1 gillning

Om det är bättre med ett syskon eller inte beror delvis på saker man känner till innan beslutet och delvis på det som händer efteråt. Slumpen spelar en stor roll här och bästa rådet är nog att inte göra en lyckokalkyl utan bara följa sitt hjärta. Då kommer man iaf inte ångra sig.

Pappa till EN dotter

2 gillningar

Har inget barn ännu men vår plan är ett. Jag kan rekommendera boken “The Case for the only child”