Onödigt försiktig med RT portföljen som mellanhink?

Jag är 26 år, läkare och bor hemma för tillfället. Jag förstår att standard är minst 50% aktier i mellanhink, särskilt i ung ålder. Dock tilltalar RT portföljen mig då volaliteten är låg vilket känns logiskt för en mellanhink där det kan hända att man måste ta ut stora summor pengar.

Avkastningen på RT portföljen verkar klart bättre än att ha pengarna på ett sparkonto, men samtidigt riskerar man inte mer än 5-10% nedgång. Avkastningen för 50% aktier har en betydligt högre volalitet (tror det är ca 20% nedgång) men för endast någon procent högre avkastning.

Sedan läste jag att man max bör ha 10% guld i sin portfölj, och undrar därför om man borde fördela det lite annorlunda?

Mina val är alltså:

1. Högre andel buffert (totalt 4 månadslöner) på sparkonto med 1% ränta och resten i 100/0.

2. Lägre buffert (1 månadslön) + 3 månadslöner i RT portfölj + resten i 100/0

3. Lägre buffert (1 månadslön) + 3 månadslöner i 50/50 + resten i 100/0

Val 1+2 har en jämn volalitet som gör att jag vågar sitta lugnt i båten när passiva hinken svajar, dock lägre avkastning (försumbart lägre?). Val 3 har endast buffertkonto med låg volalitet, dock högre risk och högre avkastning.

PS. Ursäkta att jag skapar så många nya trådar. Jag är ny och har många frågor som ingen annan kan besvara i min umgängeskrets.

Vad vore det bästa valet sett till min ålder, karriär och livssituation? Svår fråga för er att svara på, men hade uppskattat någon form av vägledning.

Hur länge tänker du bo hemma? Kommer du flytta till hyres sen?

Jobbar man och bor hemma behövs inte mycket buffert alls, men kanske behöver du en större kontantinsats “snart”?

Förväntas flytta hemifrån om 5 månader (totalt 10 månader hemma) till en hyresrätt.

Sparar till en kontantinsats som jag planerar använda inom 3 år.

Jag skulle valt alternativ 1. Enkelt och smidigt. Bra stor buffert så du kan va lugn om börsen faller. Du har ju en stabil arbetsmarknad framför dig. Bra gjort att börja tidigt.