Öppna flera rörliga sparkonton hos nischbank

Jag försöker detaljplanera min privatekonomi för att kunna spara så mycket som möjligt av lönen. Jag har satt upp flera olika rörliga sparkonton hos en storbank där jag månadssparar till olika kommande utgifter, ett sparkonto till “jul”, ett till “tandläkarkostnad”, ett konto till “semester” etc.

Jag funderar nu på att flytta alla dessa konton till en nischbank för att få några fler kronor i ränta under året. Men jag har några krav på nischbanken som den måste uppfylla, vilket också gör det svårt att välja. Utöver en så hög ränta som möjligt så behöver jag kunna;

• Öppna flera rörliga konton (minst 5) hos samma nischbank (för översikt)
  • Namnge varje konto separat utifrån respektive ändamål (för översikt)
  • Sätta upp ett automatiskt månadssparande från lönekonto till nischbankens olika konton

Banken behöver också ha:

• Fria insättningar och uttag
  • Ingen gräns för minsta insättning
  • Självklart ska banken ha insättningsgaranti och inga avgifter

Är det någon som gör något liknande och/eller som kan rekommendera en nischbank där detta är möjligt och rimligt.

(Jag skulle kunna sätta in allt på ett konto och ta därifrån när jag behöver, men jag vill känna att jag har kontroll över utgifterna, vart de går och hur mycket som finns kvar.)

1 gillning

På Nordiska kan du öppna flera rörliga sparkonton och de har insättningsgaranti. Tyvärr kan du inte ändra namn eller månadsspara. Du får göra egna överföringar från din bank till de olika sparkontona.

Tror att det blir väldigt svårt att hitta det du söker så du behöver nog välja vad du tycker är viktigast.

1 gillning

Tror du kommer undan bättre och enklare med en budgetapp eller ett enkelt Excelblad.

7 gillningar

Tack för era kommentarer. Upptäckte precis att Zaver gör exakt det jag frågar efter.

Nej, de har mig veterligen inget automatiskt månadssparande som du hade som kriterium.

De skriver på sin hemsida att det är en kommande funktion, men det går att sätta upp ett autogiro när man är inloggad. Innebär inte autogiro att det görs en automatisk överföring vid ett bestämt datum varje månad?

Det där med “kommande funktioner” kan ha en tendens att dra ut på tiden, men den som väntar på något gott :slight_smile: När det gäller autogiro verkar det ännu så länge relatera till engångsinsättningar; “Engångsinsättningar som görs via appen eller webbportalen sker via autogiro som sätts upp när du lägger till ditt bankkonto” ( Zaver | Vanliga frågor ).

Det går väl i din vanliga bank schemalägga månadsvis betalning?

Även till ett bankgirokonto som i detta fall (och de flesta nischbanker)? Den funktionaliteten har jag inte stött på hos de vanliga banker jag prövat, men den kanske finns någonstans?

”Tänkte inte på det”

1 gillning

Jag tror Marginalen skulle uppfylla dina krav, förutom att de inte är supernisch, så räntan är bättre än storbank men inte bland de bästa. Jag är lite osäker på om de har ett maxtak för antal konton. De har dock “riktiga” konton.

SBAB kör jag på, Avanza funkar också. Nordnet.