Orar mig för att vi är på väg mot låg pension trots att vi tjänar bra idag

Kan detta verkligen vara möjligt? På de lönerna brukar väl tjänstepensionen ligga på en hög nivå.

Jag kan bara gå till mig själv. På 70 och 80-talen var banktjänsteman ett ett låglöneyrke. Sedan tog karriären äntligen fart, men det innebar samtidigt att jag slog i taket för pensionsgrundande inkomst. Jag har därför inte mer än 19 000 kr per månad i statlig pension. Hade jag inte gett bort PPM till min fru hade den i och för sig varit högre.

Det är ju tjänstepensionen samt mitt privata sparande som gör att min ekonomi ändå ser bra ut.

1 gillning

4,5% av lön under ca 43 000 så ts ligger fortfarande under brytpunkten.

Ihop med en tidig pension.

De tjänar båda runt 36 idag. Det blir inte mkt tjänstepension (premie 4.5% av lön).

Att frun kommer få en fin lön, och därmed hög tjänstepension, är nog inget pensionssimulatorn tar höjd för.

Precis. Jag är i samma sits. Tjänar 39 500 idag vid 32 års ålder efter att ha tagit doktorsexamen. Minpension säger att jag ska få 14 420 i pension.
Tycker precis som @ToVa att det är förståeligt då jag inte tjänat in till pensionen under åren av utbildning. Dessutom har jag fri arbetstid idag vilket är helt grymt ur livskvalitetshänsyn. Men känner ändå igen mig i att pensionsprognosen känns lite snopen.

1 gillning

Om man är orolig för pensionen men tjänar riktigt bra idag löser man det enkelt att man sparar mer i Isk månadsvis. Svårare än så är det inte. Då har man råd att spara ganska mycket för att känna sig trygg när man blir pensionär. Smidigt :+1:

3 gillningar

Vad har ni för tjänstepensionsupplägg?

Ett relevant sidospår för framtida läsare av tråden. Möjlighet till fyllnadsinbetalning om man har eget / företaget tillåter det:

Det finns ingen som helst anledning för er att ha panik. Ni har bättre ekonomi än snittet. Jag hade nog satsat på ett större boende nu i din situation, då det hade gett mig mer livskvalité totalt med ett större boende nu än några extra tusenlappar när jag är 65.

Hur mycket är statlig pension och hur mycket är tjänstepension?

1 gillning

Hur är fördelningen mellan statlig pension och tjänstepension

1 gillning

Hehe, tjänstepensionen utgör 1,3 % av totalen… :see_no_evil:

1 gillning

Då har du ett extremt konstigt upplägg. Detta får du kolla upp! Själv svarar min tjänstepension för mer än 25 procent av min totala pension.

1 gillning

Jag tror att tjänstepensionen är underskattad i prognosen eftersom du just börjat jobba och inte har hunnit tjäna in så mycket tjänstepension. När du jobbat några år kommer prognosen att se bättre ut.

3 gillningar

Alright. Jag bara köpte läget eftersom jag precis börjat jobba på riktigt, har en hög lön redan och en mycket fin löneutveckling framför mig. Som nämnts redan tar ju inte kalkylen höjd för framtida löneutveckling. Men jag kan helt klart ha gjort något galet när jag satte upp minpension! Det kändes väldigt enkelt, kanske för enkelt…

1 gillning

Väldigt grovt räknat för löner under 43 ksek/månaden med kollektiv avtal.

TJP betalas in med 4,5% av din lön.
Allmän pension betalas in med 18,5% av din lön.

Om man antar samma värdeutveckling medför det att TJP ska vara runt 24% av totala pensionen.

1 gillning

Stort tack för alla hjälpsamma svar! Jag känner helt klart att min oro minskat markant. Jag tror framförallt att oron bestod av känslan av att ha missat något fatalt i vår budget. Att vi skulle ha baserat relativt stora ekonomiska beslut på felaktiga premisser. Då är det lite extra skönt att kunna få en hink kallt vatten över sig med kommentarer som “Ni har 2 mille i boendet samt en halv mille utanför boendet. Vad exakt är ni oroliga över?” :grin:

@Nestor Tjänstepensionen är 20% av kakan (exklusive privat sparande då), men så har jag också bara 3.5% utan kollektivavtal. Ska se till att förhandla upp det vid nästa löneförhandlning.

1 gillning

Haha, ja, vi i forumet har en förkärlek att ge varandra lite realitychecks. Har fått en del sådana själv. När man väl hämtat sig, så inser man att det var väldigt värdefullt. Kan även rekommendera tråden:

Som många andra är inne på så är Tjänstepensionen den del som skulle kunna öka din pensionsprognos. Är du idag anställd utan tjänstepension behöver du lägga undan motsvarade pension själv. Alternativt se till att du hittar en anställning där du erbjuds tjp.
En anledning till den låga prognosen idag skulle kunna vara att du idag ej har tjp och därav räknar minpension.se detta som linjärt över hela ditt yrkesliv.
Så även om du räknar med en ny lön på 45000 idag så kommer därav ingen tjp att adderas. Hade du tjp så borde prognosen bli högre.

1 gillning

Wow, ja nåt har blivit galet på minpension. Jag loggade in på SPV och jag har ju jättemycket mer intjänad tjänstepension än den plutten som fanns registrerad hos minpension. När jag nu räknade om utifrån nya siffrorna utgör tjänstepensionen 29 % av totalen. Men nu litar jag ju inte på några siffror där, haha!

Stort tack till samtliga i tråden för att ni öppnade mina ögon för den galna prognosen! Jag får nysta vidare och hoppas jag kan få ordning på spektaklet. Har ju ändå ca 40 år kvar till pension så jag borde hinna i tid :wink:

2 gillningar

Inom mitt yrke kan jag definitivt tänka mig att jobba längre och tack för tipset om att göra en pensionärskalkyl! Det ska vi sätta oss och göra!