Kan du utveckla åsikten om Alexandria Ocasio-Cortez? Sett några inslag med henne och hon verkar röra om rätt så bra i grytan av gamla rika mutade kongressenledamöter.
Ja, det är mycket som är bra med henne och ju äldre jag blir desto mer vänster tenderar jag luta politiskt. Jag gillar hennes förslag om New Green Deal etc. Men jag blir livrädd när hon pratar om MMT (“Modern Monetary Theory”) och verkar tycka att det finns gott om andras pengar att spendera. Här är t.ex. en okej artikel om MMT på nya Bulletin.
Å andra sidan tycker jag att republikanerna har sprungit bort sig totalt som parti. I bästa fall bryts det upp i ett Trump-parti och ett riktigt republikanskt (konservativt) parti. Men det är en annan tråd för en annan kväll.
Jag tänker att vi behöver adressera att den kapitalism vi har idag inte fungerar. Den är ju inte “ren” utan reglerad på så många felaktiga sätt för att gynna sådana som oss här i det här forumet. Det kommer fungera dåligt även i Sverige att det blir en polarisering att vi här i forumet hade ett ganska gott 2020 medan mängder av människor kämpar järnet och inte får ihop det.
Det tror jag är våra barns största politiska utmaning jämte klimatet.
Ironiskt nog är det republikanerna som ökar statsskulden rejält när de har makten, bland annat genom skattesänkningar för de rika. Men så fort republikanerna förlorar makten är de varma anhängare av budgetdisciplin och kritiserar demokraternas satsningar på att stötta opriviligerade grupper. Hyckleri.