Orimliga val kring elnätets effektavgift

Nu vet jag inte hur Mitsubishi funkar, men Nibe och många andra har en växelventil som skickar värmt vatten från kompressor/elpatron antingen till VVB eller till värmesystemet / acktank.

Min Nibe kan inte göra varmvatten och värme samtidigt utan den pausar värmeproduktionen medans den gör varmvatten, sedan kan man ställa in hur länge den ska göra det ena eller det andra - T ex 40 min värme, 20 min varmvatten på en timma om det finns behov av båda delarna. Men det finns bara en givare för frameldningstemp och den sticker ju upp när den gör varmvatten eftersom varmvattnet (vanligtvis) ska vara varmare än vattnet till värmesystemet.

Men det är klart - den kommer ju efter med värmeproduktionen p.g.a att den gör varmvatten, och då behöver den köra aningens hårdare för att komma ikapp när den är klar med varmvattnet (i värsta fall aktivera elpatronen).

Min pump (bergvärme) är dimensionerad så att elpatronen inte behövs. Den är inte inaktiverad, men jag har ställt in att den måste komma ordentligt efter i värmeproduktionen för att aktiveras. Det blir då enbart en säkerhet så att inte systemet fryser sönder om kompressorn går sönder och vi inte är hemma. Den kan också aktiveras vid legionellakörning, men det sker sällan. Vi installerade anläggningen 2018 och elpatronen har i skrivande stund varit aktiv 1,8h totalt sedan dess.

2 gillningar