Hej jag är 30år nu bor jag i hyresrätt funderar på att inom närtid köpa bostadsrätt eller hus. Är sjuksköterska. Brutto grundlön 30500 kr ger mig netto ca 24000kr med ob ger ca 28000-34000kr/månad netto men oftast det lägre spannet. Men ekonomin går inte ihop enligt mig. Tar jag för stor risk se bild på excel bilden bifogad detta är exempel på en lägenhet jag skulle kunna tänka mig köpa vid Hammarbyhöjden i Stockholm.
notera att vi är två i hushållet och här presenteras enbart mina inkomster och utgifter. Sambo kommer ej ha ekonomiska besvär eller utsättas för risk pga ansenlig mycket högre lön. Ja hon tänker procent av inkomst vid utgifter men jag är principiellt alltid 50/50 annars känns det som att jag snyltar på andra och låter någon annan sota för mina karriär val.
I din uträkning ser det ut som om ekonomin går ihop. Den omfattar dessutom sparande på 6,5k som jag gissar är privat sparande som tas från månadsinkomsten… som du kan ha som en “stötdämpare” om du en månad har högre utgifter än förutsett.
Jag gissar vidare att ditt sparande pågått ett tag… så att du redan har en krigskista för bil/bostad/liv och pension… stämmer det? Då har du ju också en krockkudde där om nöden blir stor.
Alltså, du ser ut att ha rätt bra koll på ditt kassaflöde och det ser ut att vara i balans? Över tid är ju också förhoppningen att dina inkomster ökar
Lite oklart för mig, är det tänkt att ni båda skall bo där och därför också dela på vissa av kostnaderna? Det är verkligen på gränsen om jag tittar på din uträkning om tanken är att du skall stå för allt själv. Några punkter bara, dessa kanske redan finns med under en annan kategori :
Bredband? Kanske ingår det du kallar “hyra” (gissar på att det är avgift om det är bostadsrätt)
Jag ser. t.ex ingen kostnad för hemförsäkring?
Blir ju såklart väldigt räntekänslig med så små marginaler.
Ser inga utgifter för t.ex. kläder/nöjen, eller ingår det under en annan kategori?
Hur ser föreningens ekonomi ut i övrigt? Större lån som skall förhandlas om som ev. påverkar avgiften?
Vad ingår i drift t.ex.? Verkar siffran rimlig? El, vatten, hemförsäkring etc. etc.
Som sagt, budgeten verkar redan vara på gränsen och jag tror kanske inte att du har fått med alla utgiftsposter. Så det verkar vara tight.