Oro för framtidens pension

Hmm… Jag tror att du är väldigt pessimistisk i onödan.
Om vi bortser från risken för att allt går käpprätt åt H-E för oss alla och vi och våra politiker tappar kontrollen helt så är det inte speciellt troligt att valet skulle bli att låta våra pensionärer ( inkl jag själv numera ) bära en orimligt stor del av en ev i framtiden obra utveckling.
Man kan dock inte låta bli att förvånas över att dom allmänna systemen för pension inte gjorts mer väl dimensionerade utan tillåtits ge allt lägre procentuell andel av lönen i pension. Det hade inte varit svårt i ljuset av den 70% ökning av allmänna reallönerna senaste ca 30 åren. Man hade “bara” behövt höja pensionsavsättningen med säg 1/10 av den ökningen över tid för att det skulle ha gjort rejäl effekt. Kanske 22,5% avsatt istället för 17,5%. Borde gett häraden 28% högre pensioner för TS åldersgrupp som skulle haft högre avsättning lång tid.
Man kan också anse att det hade varit vettigt att över tid ha enkla sätt att förbättra sin framtida pension med uppmuntrande låg löpande beskattning och endast möjligt att använda till pension som gör att man inte frestas att istället ta ut pengarna och köpa nåt kul för dom istället.
Det skulle ha varit ett bra sätt att minska den stora andelen som behöver påfyllnad via garantipension , bostadstillägg etc nu.
Bostadstillägget är vettigt som “nödpengar” men osunt och motverkar lämplig livsplanering i grunden att ge till större grupper eftersom det ger mindre till den som genom bra planering har skaffat en låg boendekostnad som pensionär. Flyttar man ihop två och frigör lägenheter för unga etc och rimligen kommer behöva mindre hemtjänst i genomsnitt etc så får man mindre etc. Dessutom ger det en olämplig extra marginaleffekt som minskar nyttan med livsplanering för en ökad pension.
Att som nu verkligen behöva tjänstepension för att dryga ut framtida pension är inte vettigt speciellt för många exempelvis yngre som saknar intresse att fundera över sina framtida pensioner.
Fullt rimligt att anse att man inte ska behöva intressera sig för och gräva i frågan utan få en rimlig pension i vilket fall.
Bara hälften av alla Svenskar har tydligen anser dom själva hyfsad koll på sin framtida pension. Av dom är det nog många som tror att det röda kuvertet säger är det hela dvs dom har inte koll!.
Jag har bekanta runt 60 som jag behövt tjata mycket på för att logga in på minpension.se och kolla på prognosen till sist. I vissa fall såg det bra ut och i andra var tjänstepensionen en större katastrof pga att ha lämnats helt utan åtgärd senaste 20 åren i ursprungliga rådgivares dyra och dåliga alternativ.

Du med mer än 20 år kvar bör kolla på minpension.se och lägga lite tid på ämnet, Man behöver lägga en del ledig tid initialt. Mer än många med svagt intresse tycker är rimligt. Men det är bara att bita ihop…
Sen bör man om man valt långsiktigt OK bara behöva kolla läget säg 2 ggr per år.
Se till att tjänstepension från anställningen finns! och betalas in löpande och är bra placerad enligt rekommendationerna i detta forum om möjligt, Ser till att PPM pengarna är bra långsiktigt placerade på samma sätt, Kompletterar helst med ett löpande ISK sparande placerat även det enligt rekommendationerna på denna sajt. ( Man kan mata in en plan för det sparandet i minpension.se) Fundera över boendet etc avseende löpande kostnader som pensionär. Då tror jag inte du behöver oroa dig faktiskt.

1 gillning

Översikter över världens pensionssystem får man ta med en enorm nypa salt.

Tag Danmark som exempel. Där är den statliga pensionen lägre(!) än i Sverige. Däremot finns ett stort tjänstepensionssystem där arbetsgivaren betalar 2/3 och arbetsgivaren 1/3 av avgifterna.

Enligt sammanställningen är Norges pensionssystem relativt svagt. Detta stämmer inte enligt de norrmän som jag har träffat. De har ju också oljan, så jag tror att nirrmännen kan sova gott om natten.

Än en gång, sådana här sammanställningar får man inte ta på fullt allvar.

3 gillningar

16% på lön upp till 8,07 IBB är vad som avsätts i pensionsrätter. Premiepension 2,5%

Sen finansieras systemet med ålderspensionsavgift 10,21% som är del av arbetsgivaravgiften, oavsett lönenivå. Samt med 7% allmän pensionsavgift som löntagare själva betalar på sin skatt på lön upp till 8,07 IBB.

Har hört många säga att systemet är underfinansierat eftersom 10,21%+7% är mindre än 18,5%.

Men då glömmer man de 10,21% som även betalas för VD-löner på flera hundra tusen i månaden. Skulle säga att det är överfinansierat, vilket är tur med tanke på demografin och ökande antal äldre.

Kanske kan systemet klara att finansieras tack vare detta även i framtiden.

Existensen av den sk bromsen, och när den används, skulle ju kunna ses som att det är underfinansierat.

Å andra siden kan man säga att i och med att bromsen finns så säkerställer den att systemet inte är underfinansierat.

Bara en fråga om betraktelsesätt.

Det bästa sättet att hantera det är kanske att leva på halva lönen när man jobbar så klarar man sig lika bra när man får pension istället.

1 gillning

Hur tänker du här egentligen?

För det statliga pensionssystemet gäller att det betalar ut vad som betalas in. Och så länge folk i Sverige arbetar och får inkomst så betalas det in. Och därmed ut.

Hur skulle en situation kunna uppstå där det inte finns några pengar???
Du behöver beskriva hur den uppstår.

(I någon teoretisk mening är det större risk med fonderande pension i och med att fonderingarna kan gå åt skogen. Sådant har hänt med den del tjänstepensioner i USA där fonderingen varit inlåst i aktier i företaget de jobbat för. Och företaget gått åt skogen. Men så är det inte med våra tjänstepensioner i Sverige).

Upplever det som högst anekdotiskt. Ja, en del människor efter covid har flyttat men det är ingen stor emigrationsvåg upplever jag.

Finns det några konkreta siffror på det så att man kan se det historiskt?

Jag har från tid till annan funderat på att man kanske borde ta möjligheten att prova bo utomlands, men det faller alltid på att jag inte riktigt hittar något som skulle vara bättre än Sverige. Få europeiska länder är det, USA är det definitivt inte och till slut brukar jag landa i att Sverige är väldigt bra. Visst inte utan problem, men alla länder har sina problem.

4 gillningar

Pension
Genomsnittlig allmän pension före skatt

Alla: 14 900 kronor per månad (januari 2023)
Kvinnor: 13 800 kronor per månad (januari 2023)
Män: 15 600 kronor per månad (januari 2023)

Vore intressant och se lägsta kvartilen och median.

Allmänna pensionen ska ju vara lite drygt hälften av det som man får ut. Så det låter ju rimligt.

Varför behöver jag det? Jag konstaterar att pengarna inte finns och att i framtiden kan komma saker som gör att skuldbreven inte är värda något.
Landet kan upphöra att existera. Antigen genom revolution eller invaderas.
Att jag ogillar konceptet med att tvinga nästa generation att betala för mig känns inte som en position jag borde behöva försvara.

Det är väl i och för sig superlätt att komma fram till hur en sådan situation kan uppstå utan att säga att det faktiskt kommer att ske eller att det inte kan ske på ett annat sätt.

Första delen i förklaringen är, precis som det sagts ovan, att pengarna idag inte finns.

Andra delen i en möjlig förklaring är man förutsätter att systemet kommer se likadant ut, eller åtminstone tillräckligt likt, i framtiden. Här är fakta att pensionssystem har har gjorts om förr, det är lång tid tills dess, och assumption is the mother of all fuck-ups™. Det räcker med att de nya yngre generationerna helt enkelt inte känner för att betala så stor andel skatt som bara ska gå till de äldre. Vad ska de äldre göra då? Pengarna finns ju som sagt inte fonderat.

Det räcker att en majoritet röstar för populistiska partier som genomför en reform som helt enkelt enkelt ändrar på detta. På samma sätt som att jag avstår löneväxling trots att det (matematiskt, just nu) är fel beslut. Jag vågar helt enkelt inte chansa på hur pensionssystemet ser ut eller vad pensionsåldern är 30+ år bort.

Med tanke på hur mycket i samhället som degenererat bara senaste 10 åren vågar åtminstone inte jag chansa på (läs: vill inte vara beroende av, utifall att förutsättningarna ändras) att få en enda krona i allmän pension. På samma sätt så är min spaning att något liknande sker med tjänstepensionerna. Det är ett annat djur, men lösningen är lika enkel; nämligen att “behovspröva” den allmänna pensionen likt andra bidrag, där man bara får den om man inte kan lösa sin försörjning på annat sätt. Alltså precis som försörjningsstöd, bostadstillägg, etc. fungerar idag. Dvs för varje krona du får i tjänstepension får du en krona mindre i allmän pension vilket skulle värdera tjänstepensionen till 0 i de flesta fall.

Man kan kalla mig både försiktig general, pessimist, eller till och med dystopisk. Man kan också kalla det att jag saknar hopp om framtiden och dess generationer eller för den delen landet. Men i mitt fall ser jag det som en försäkring. Precis som att man har plåster hemma fast man inte vill skära sig, att man har bälte på fast man inte tänker krocka, och betalar sjukvårdsförsäkring fast man inte är sjuk. Det innebär helt enkelt ett ökat optionsvärde för dig som individ, utifall att situationen blir sämre framöver.

Jag hoppas innerligen att jag har fel i mina exempel och scenarion ovan. Men det ändrar inte att jag vill gardera mig utifall att de ändå inträffar.

1 gillning

Nej, så klart. Men då gäller det ju att vara tydlig att det här är scenariot som du bygger antagandet på. Då får ju andra välja om man håller med om det antagandet eller inte.

Min, högst personliga, åsikt är ju att bygga framtidsplaner på en förebådande invasion eller revolution inte är något jag vill göra. Då kan man ju ta in worst-case med AI, klimathot, utomjordingar och allt annat också. Jag tror som sagt att det brukar bli ungefär så som det har varit. Inträffar extremfallen så får man hantera dem då - precis som tex ukrainarna hanterar sitt krig nu. Där livet i mångt och mycket på går hyfsat som vanligt för större delen av befolkningen trots kriget.

Alla dessa larmrapporter finner jag groteskt överdrivna.

Man fokuserar bara på den statliga pensionen för “fattigpensionärer” och undviker helt att berätta att denna grupp har ett skattefritt bostadstillägg som täcker i stort sett hela hyran. Man undviker dessutom att nämna att de flesta pensionärer har tjänstepension.

2 gillningar

Det är dessutom inte fler fattigpensionärer än det är personer som har det ekonomiskt tufft tidigare i livet också. Det är ungefär samma andel av befolkningen i alla åldersgrupper genom livet.

Dvs har man varit tex sjukskriven tidigare i livet och haft låg livsinkomst så får man en låg pension innan bidragen.

3 gillningar

Det är bara sunt att göra det man kan för att säkra sin egen pension, att förlita sig helt på andra (staten?) kräver en politisk opinion för detta. Kom ihåg att det var Vänsterregeringar styrda av Socialdemokraterna som införde i princip hela det pensionssystem som vi har idag. En trygghet som de konservativa partierna ville rasera och låta var och en klara sig bäst de kunde (och vad sker när folk får dålig ekonomi? Utanförskap…och kriminalitet).

Näe, OP och många andra tycks vara fullständigt uppslukad av känsloargument och tyckande. Det är billiga retoriska poäng som oftast helt saknar värde i diskussionen. Hur många poliser vi har, eller om det sprängs med granater istället för C4 stulen från ett hygge spelar ingen roll för pensionen. Men nog tusan är det läskigt, skrämmande, oroande…gäller ju att skapa skräck och panik?

Vikket dravel. Glädjande nog finns några inlägg som faktiskt berör ämnet, som dessutom be lägger sina åsikter med fakta som gäller ekonomi, och inte annat. Om pensionssystemet inte räcker till måste andelen som jobbar öka eller skatterna höjas. Skatt på kapital och ägande är fortsatt låg relativt sett till arbete, arv och gåvoskatt är helt borta vilket gör att vissa föds med stora fördelar, och andra med stora nackdelar. Det bästa sättet att säkra pensionen är, som alltid, en stark arbetarrörelse som ser till att alla betalar till det gemensamma.
ingen ska sitta hemma om de kan jobba, och ingen ska kunna sko sig så förbaskat på andras arbete. Ett jömnlikare Sverige är ett Sverige där fler strävar mot samma mål. Det är så hela pensionssystemet är uppbyggt, att alla bidrar.
Alternativet för alla konservativa är att vi bara har privat pension och att ditt yrke avgör om du har råd att gå i pension, eller ej. Som i USA, ett land som verkligen inte har problem med skjutningar…eller?

1 gillning

Håller med ovanstående. Om vi ser till enbart oro så grundar sig min främst på avvikelser från arbetslinjen. Mina anekdoter från arbete med ungdomar och unga vuxna är att majoriteten drömmer om att förvärvsarbeta i så liten utsträckning som möjligt och ägna sig åt självförverkligande på olika nivåer. Visionen om ett gott liv har förändrats. Mina anekdoter från biståndshandläggning inom olika områden är att anhöriga får träda in i det allmännas ställe för att ta hand om äldre och/eller funktionshindrade närstående vilket resulterade i deltidarbete för att hinna med (oftast en kvinnofälla). Så i mina cyniska stunder undrar jag hur detta ska gå ihop. Rent känslomässigt oroas jag mest över - och provoceras av - mentaliteten att livet ska handla om egots olika njutningar.

Nej, du konstaterar inte. Du gör bara ett tomt påstående.
Därav att en förklaring krävs.

Visst är det så.
För fonderande sparande så kan tillgångarna man sparar i bli värdelösa.

Och för den statliga inkomstpensionen så kan alla i Sverige sluta arbeta. Det är vad som krävs för att pensionssystemet skall stå utan utbetalningsförmåga. Så länge det inte inträffat är pensionssystemet inte “utan pengar”.

(Skall man agera efter detta skall bonden inte spara någon sättpotatis. Utan istället frossa i sig all potatis nu. Och det har inte varit en framgångsrik metod hittills. De generna har inte överlevt).

Nej. Är det någon som kräver att du skall göra det?

Sedan är det så med det statliga pensionssystemet att man betalar in ett pensionskapital. Och så betalas det kapitalet ut som pension.
Pensionskapitalet är en fordran på pensionssystemet. Ungefär som “pengar på banken” är en fordran på den juridiska person som banken är.

Personligen föredrar jag fonderande pensionslösningar.

Jo, ville bara lägga in lite siffror i diskussionen. Blir svårt att hänga med när någon säger “dålig pension”, “bra pension” utan något att relatera till.

Lite mer:
Allmänpension medel / lön medel =
14.900 / 38 300 = 38%
Ok, vi får 38% i allmänpension, i snitt.

Tror första pensionen ger ca 35% idag mot slutlön(medellön).
ATP systemet gav väl det dubbla? Runt 70% av slutlönen?
Dagens pension minskar dessutom med -1,6%/år allt annat lika.
Från pensionsmyndigheten:(Du fick förskottet för att minska skillnaden mellan din slutlön och din pension. Detta förskott betalar du tillbaka varje år genom att det görs ett årligt avdrag på 1,6). Finns ett namn på detta som de inte skriver ut såklart.

Kopplar ihop:

Raka motsatsen till det jag säger. Man sparar själv till nästa sådd man räknar inte med att grannbarnen gjort det åt en.

Ja, staten. Om du hävdar man kan slippa så ska jag hälsa dottern att hon kan slippa betala 18,5% av arbetsgivaravgifterna.

“Den allmänna pensionen sjönk från 61 till 45 procent av slutlönen till mellan 2003 och 2020.”

"Allt fler får garantipension, bostadstillägg eller inkomstpensionstillägg. Bara sedan 2020 har andelen som tar emot någon av grundskyddsbidragen ökat från 35 till 74 procent, skriver Folksam. Mer än fördubblats, alltså.

Idag har blott 30 procent av pensionärerna enbart pension baserad på sin inkomst; resten får olika slags tillägg."

Låter som 70% av alla pensionärer lever på existensminimum?!
Fråga era gamla släktingar runt 80år och uppåt, vanlig arbetarklass, om pensionen efter skatt. Då får ni riktiga siffror.

1 gillning