Sexa får jag det till men håller med om att svenska systemet är bra. Kunde varit bättre men ändå bra.
USAs system är sämre än Spaniens, eller liknande ranking.
Norden och EU har ju de bästa systemen som finns. Synd att Sverige inte vill vara med och visa vägen längre.
Det känns som Sverige tidigare har visat hur ett bra system ska vara (på flera områden), och nu visar Sverige hur bra system INTE ska vara.. ![]()
Men rent konkret vad skulle kunnat vara bättre?
Jag kommer egentligen bara på en sak vilket vore att livsinkomsten skulle göra mer skillnad, men jag är inte ens säker på att jag skulle driva den linjen.
Tex denna bilden är från centrala Washington i början av veckan. Lätt att glömma bort att vi inte har sådant i vårt samhälle vilket är fint, tycker jag.
Oj, tänkte det ar mest i Kalifornien de hade sådana tältläger. Jobbigt i Washington på vintern…
Ja, och jag upplevde att Washington ändå var ”rikt” och ”vänster”. Så jag blev lite förvånad också.
I Tyskland pratas det mycket om att en reform behövs, och “det svenska systemet” mäns som en förebild, främst pga fondsparande och de tre pelarna.
Fast är det inte bara för att vi har hemma bias?
-
USA - kolla kaoset i deras underkammare
-
Slovakien - problemet med arbetslöshet och en Putin vänlig regering
-
Polen - problemet fram till förra veckan med sin konservativa regering, fråga om abort, fråga om domstolsväsendet
-
Ukraina - behöver det ens kommenteras?
-
Kina - problemet med en ekonomi som inte riktigt växer, fastighetskrisen
-
etc
Alla länder har problem. Det är bara att vi inte hör om dem särskilt ofta eftersom vi är upptagen med våra. Men dessa problem har vi alltid haft genom historien och komme alltid att ha. Det är bara när vi tittar tillbaka som vi tycker att vissa perioder är lugna. Etc.
Just angående pensionssystemet har vi troligen gått från det bästa i Norden, och ett av de bästa i världen till det sämsta i Norden och flera andra EU länder kör om i ganska hög hastighet.
Rapporten är nog fri från home bias mot Sverige (ej svensk).
Långsamt minska delen som är ett pyramidspel och samtidigt öka delen som bygger på faktiska pengar med avkastning.
Avveckla systemet med tjänstepensioner och öppna upp för insättning i PPM istället för att få bort problemet med att ha en miljon småskvättar som kommer ätas upp av avgifterna.
Båda dessa förslag skulle samtidigt göra pensionen lättare att förstå vilken ytterst få klarar av idag.
Men pensionssystemet är överfinansierat med över 1.000 miljarder och har dessutom regleringar med broms och gav.
Rimligt. Har inte funderat på det själv.
Då känns det ju som ett ypperligt tillfälle att minska andelen som går till pyramidspelet. Under övergången finns det ändå reserver att ta av.
Om jag tolkar det rör så får vi i Sverige 74% av våran lön i pension. Om det är fallet så tycker jag att vi inte bara har det bra här utan nästan för bra. Jag tycker inte pensionssystemet, med allmän och tjänstepension, ska ge mer än 70%.
Vissa verkar tro att det är bra ju högre pension som ges i ett land, jag hört inte med. Varför ska man ha ett system där man i praktiken tvingar medborgarna att spara mer pengar än de faktiskt behöver? Vad är poängen med det?
Jag tycker det är klokt att ha ett system där staten garanterar via allmän pension 50% av lönen, där tjänstepension ger ytterligare 20% och vill man ha mer så får man spara privat.
Siffrorna i rapporten är sammanvägda index av olika slag där ersättningsgrad är en sak av flera.
Varför kallar du det för pyramidspel? Upplever att det är ganska onödigt. För samhället tycker jag att det är utmärkt att staten garanterar en stor del. Så är det ju i princip alla länder även i tex usa som är kapitalismens högborg. Ser på riktigt inte problemet.
Exakt. Undersökningar visar att många landar ganska nära 70 % av sina utgifter de hade i livet när de går i pension.
Jag med. ![]()
![]()
För det finns inga pengar. Allt bygger på att någon annan betalar längre fram (lämna skuldbrev till sina barn). Förr eller senare kommer den i framtiden inte betala och då rasar allt precis som ett pyramidspel.
I vilket scenario skulle det här ske? 16 procent av allas löner upp till 50.000 kr går ju till pensionssystemet. Du tänker att alla i Sverige plötsligt börjar jobba svart? Eller att vi slutar jobba helt och hållet?
Hur tänker du att samhället ser ut när det brakar samman?
(Plus att man har buffert på 1000 miljarder, plus att man har regleringsverktyg plus att man hanterar att vi blir äldre med den så kallade riktåldern etc.)
Nej, jag har gått från att ha oroat mig när jag var yngre till att inte göra det längre. Vi har ett robust system som vi ska vara stolta över. Inträffar de där svart svan scenarion med utomjordingar, pandemi, krig eller annat så lär vi lösa det också tänker jag.
Man kan laga det mesta med tuggummi och silvertejp också men jag skulle inte anse det är en bra lösning för det.
Ja, absolut. Men när vi kollar på demografin för Sverige så är det inte ett jätteproblem de kommande 50-sig åren tänker jag.
På samma sätt tror jag att det är svårt att planera sitt liv efter ett krigs eller annat lågsannolikhetsscenario. Det är väl en typisk sådan sak man löser när det händer. Har haft rätt mycket samtal med min ukrainske vän om det. Även i krig skapas det till slut en vardag.
Så visst, i teorin kan det hända att det inte fungerar, men jag tycker inte personligen att det är skäl till att - som det skrivs i tråden - ha en massa oro för framtiden.
Och är man det, då är steg ett att skaffa sig fakta och steg två i så fall skapa sig en egen alternativ plan med tex FIRE, inte behov att förlita sig på pensionssystemet etc väl medveten om risken man tar med den alternativkostnaden.
Håller med. Det är viktigt för de flesta ekonomiskt medvetna medborgare att ha koll på pensionen och vad som händer med systemet i Sverige i förhållande till övriga världen. Ha koll på fakta.
Många barnfamiljer sticker ju nu från Sverige. Alltså inte bara de rikaste och väl bemedlade, utan även många Svenssons och faktiskt invandrare. Hanif Bali snackar om detta i senaste God Ton. Även tunga aktörer från näringslivet (Volvos VD bla) uttalande sig nyligen i ekonomi ekot om nuvarande och kommande risker med svårighet att attrahera kompetent humankapital till landet, eller få den att villa stanna / etablera sig. Kvartals podd tog också upp problematiken i veckan.
På samma sätt som att planera långsiktigt och säkert för barnen tror jag många svenskar vill ha en extra plan för pensionen om det är på väg åt fel håll. Speciellt om trovärdigheten att lösa problematiken snabbt är låg. FIRE sparande är ju helt klart en sådan egen snickrad lösning på problemet.
Yes sexa i Europa men jag får det till att Sverige inte längre är bland de 10 bästa I världen i den här rapporten. Länder som Singapore, Australien, till och med Israel (lite oväntat faktiskt) har glidit förbi.