Enl Aftonbladet har medelpensionären i Norge ca 6kSEK mer än medelpensionären i Sverige före skatt. De hade kompenserat för olika prisnivåer osv. Dvs om varje svensk sparar nånstans mellan 1-2 MSEK och använder 4% regeln kommer vi iaf upp i deras nivå!
Svensken behöver alltså månadsspara 400-600 kr i en indexfond under sitt arbetsliv för att komma ikapp norrmannen. Låter inte så katastrofalt?
Men svenskar lever längre så vi får jobba längre så det blir rättvist ändå!
Lite jobbigt att det där väl i rimlighetens namn bygger på oljefonden (?) och att allt fler röster höjs för att lämna oljan i marken.
Det innebär att motsvarigheten till den här tråden i ett norskt forum borde bli “oro för framtidens oljeupptag”. 
Svenskar jobbar redan flest antal år i EU läste jag
därför verkar det kostigt att vi ligger i botten i nordenligan.
Den där Alecta rapporten verkar helt klart driven av sossarna. Den säger i princip att pensionärerna har det nästan lika bra nu, som förr, men dom tittade inte på själva pensionen 
De kollade istället på total inkomst inklusive arbetsinkomster. Minns inte om de tog med bidrag och liknande också.
I intervju i P1 sa Alecta att pensionen har blivit sämre
och att de medvetet inte tittat bara på pensionen i denna rapport 
Sorry det kan ha varit MinPensions podden som också intervjuade Alectas forskare som var lite längre.
Kan ha varit denna (ep141):
Här är vidare kritik av rapporten som jag hittade, det är nog detta som de talar om i intervjun också.
Nu kommer kritiken från en intresseorganisation men min förståelse av vad de klagar på,
-
Man har inte tagit med äldre pensionärer med gamla ATP-systemet.
-
Man räknar med totalinkomst inklusive bidragit istället för fokus på enbart pension.
-
Man fokuserar på medianinkomst istället för de med lägst pension
Sen är det mer rolig kritik som att pensionen ökar pga inflation medans Alecta tydligt skrev i sin rapport att de har räknat om siffrorna till dagens penganivå.
Personligen har jag svårt att förstår kritiken om jag skulle vara ärligt, speciellt när de plötsligt vill ha in gamla ATP-systemet i siffrorna för att få ett för dem bättre resultat.
Jag tror det sticker lite i ögonen när de säger att arbetande pensionärer har det OK. Pensionärer vill nog helst inte behöva jobba ?
Det är väl själva poängen med att vara pensionär… missvisande rapport kanske ?
Men samtidigt tycker jag det är rimligt att man tar med 2900 kr/månaden i bostadsbidrag som man får vid låg pension, tycker inte du det?
Jo det är en del av systemet, men träffar inte alla, tex får du inte ha över 100kSEK på banken
Usch vad deppigt att kalla folk närande och tärande. Skatteintäkter till farbror staten är inte en måttstock på en människas värde. Folk som behöver bidrag kan mycket väl vara fina människor som bidrar mycket till samhället och medmänniskor.
Men det var ju del av kritiken att man tog med det 
Den stora biten jag själv reagerar på är att man måste ta med pensionärernas arbetsinkomster för att kunna publicera goda nyheter om pensionen! Sen står sossarna och skryter om att “pensionärer” har det bra, samtidigt som de betalar ut mindre mängd pengar. Komiskt, men väldigt socialdemokratiskt.
Tack för alla kloka svar och en diskussion som breddades.
Vet inte om jag blev mindre orolig, känns lite som med politiken just nu - ena sidan ser stora problem i samhället som behöver extraordinär åtgärder för att lösas, när den andra sidan ser sju fantastiska år och ser menar att samhället alltid klarat problemen
Mja, jag tror att du misstar dig om du tror eller uppfattar det som att man tycker att det saknas samhällsproblem att lösa bara för att man inte håller med om den problembeskrivning som framfördes i tråden eller att bara för att man inte har en dystopisk framtidstro så betyder inte det att man ligger i andra ändan av spektrumet.
Svenska pensionssystemet fortfarande sämst i Norden verkar det som, men inte bland de sämsta i EU ännu:
Nederländerna verkar ha väldigt bra pension (bäst i världen), Danmark och Island likaså bra.
- Austria [52.5]
- Belgium [68.6]
- Croatia [60.3]
- Denmark [81.3]
- Finland [76.6]
- France [61.7]
- Germany [66.8]
- Iceland [83.5]
- Ireland [70.2]
- Italy [56.3]
- Netherlands [85.0]
- Norway [74.4]
- Poland [57.6]
- Portugal [67.4]
- Spain [61.6]
- Sweden [74.0]
- Switzerland [72.0]
- United Kingdom [73.0]
Vi är på femte plats i Europa? Det är väl inte dåligt.
Spenderade förra veckan i USA och pratade med många finansiella rådgivare och pensionärer som hade gett sin högra hand för det svenska pensionssystemet.
Tycker att det är lätt att racka ned på det svenska systemet när det faktiskt är ett av de bästa i världen.