Oro för min framtida ekonomi - håller min beräkningar tillräckligt bra?

Den här räknesnurran kan vara intressant all labba med.

Den kalkylerar sannolikheter för olika utfall. Bygger på USA Data dvs utvecklingen i USA över mycket lång tid.
USA har haft lite högre genomsnittlig avkastning än resten av världen. ca 2% högre. Sverige och övriga västliga länder ligger ca 1% lägre i snitt än USA över lång tid om jag minns rätt.

Om man labbar lite med räknesnurran. Även med 1% lägre avkastning än USA historiskt och meckar lite med parametrarna ser det ut som att det borde gå ihop med din plan med nära noll risk. Men inte någon stor marginal.
Men…
Har du räknat med den kraftfullt högre skatten på pensioner uttagna före riktåldern. Kan slå på kalkylen med häraden 400.000 SEK över 10 år.

Skatteräknensurra
https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt?pk_vid=63ab72b42d70dbac17457133940a7e02

Om man labbar med ditt födelseår och ålder över riktåldern ( född 1958 ) behöver en person ca 6000! mer pension brutto per månad för att få ut dina 30000 netto vid uttag före riktåldern i år 2025 jämfört med efter riktåldern. Rejält elak skattetabell före riktåldern på pensionsuttag gör detta.

1 gillning