Inte nu! Men det är det som är grejen. Över tid mognar branschen. Då övergår de mer och mer till värdebolag. Återköp/utdelning o.s.v. kommer dyka upp ju kortare sikt deras värde diskonteras på.
Det är också det som har hänt historiskt när nya branscher mer och mer fasas in i ekonomin som mogna branscher.
Exakt! Framtida totalavkastningen är det intressanta. Enligt det jag beskrivit ovan kan man inte säga att hög indexandel som borde gå ner är korrelerat med övervärderat bolag.
Helt enkelt eftersom om ett bolag är övervärderat eller inte beror på två saker. Priset nu och framtida totalavkastning. Framtida sjunkande indexandel är inte relavant för om bolagen är övervärderade eller inte. Ingen korrelation finns heller nödvändigtvis från hög indexandel nu och krympande dito med totalavkastningen.
Skulle personligen inte investera i bolagen som enskilda aktier på långa vägar vid P/E 50. Vänder man på det blir det earnings per investerad krona 2% dvs avkastningen vid oförändrat resultat bör vara runt 2% vilket är för lågt. Så en “fond” med 20% innehav i bolag jag inte tror på skulle jag inte gå all in i, möjligen ha som en del i en bredare strategi typ inte ha alla ägg i sverige korgen.
Känns som att de största bolagen fått otroligt köptryck just av att ligga som stora innehav i många fonder som köps frekvent.
Skulle marknaden välja att prissätta bollagen till P/E 25 som S&P 500 verkar ligga närmre så skulle halva värdena utraderas. Hur troligt det är samt när är ju en annan sak men tycker fundamentan är totalt emot bolagen.
Har inte kollat deras eget kapital/börskurs men har svårt att tro att det är i närheten av 1/1 förhållande. Annars kan man tänka att investerade kronor kan fås tillbaka i form av utdelning men tror det kan ligga på 1/4 av börsvärdet kanske. Får kolla imorn
Jag har bestämt att vikta om nysparandet lite grann mot Us small cap value samt en skvätt Euro small cap value via ETF:erna från SPDR. som föreslaget i tråden. Känner mig dock lite osäker kring källskatter, spread, cortage och valutaväxling
har ganska stadig home bias redan som jag tror att över tid skall bli mer global
och idag drog Nvidia 15%. Så i väntan på om/när någon utmanare tar över går man miste om kursuppgången. Det är ju detta som är det fina med indexfonder man behöver inte tajma, och när utmanaren tar över marknaden fixar indexfonden detta också. Otroligt svårt att tajma allt detta själv.
Om M7 brakar ihop, och US börsens vrde med det, vad är det då.som driver alla investerare att kasta sig över small cap eller andra marknadssegment? Det som får M7 att darra, får nog allt att darra.
Är man orolig för US och därmed globala är övervärderade är det nog inte andra fonder man skall leta efter utan investera i annat.
Det har skapats ljligt mycket pengar senaste 10-15åren och de behöver ta vägen någonstans. En. Del har förstörts men inte allr.
Alla kräver avkastning.
Statistikalgoritmer och hårdvara för att processa dessa är det nya heta.
Det där har du nog rätt i, som någon sa det är svårt att göra nått åt m7. spara på som vanligt är väl det ända man göra. Men lite faktor tilt är väl ändå inte helt fel om det dessutom känns bättre i kroppen
Vi kastade ut så mycket som möjligt av Kina ur portföljen för något år sen när det kändes uppenbart att de skjutit sig i foten och fejkar statistik. Vi viktade in räntekonto, indien-fonder och Bitcoin, men ja det blir väldigt mycket vikt på dessa USA-bolag.
Räkna på det. Många blir överraskade av resultatet om de kör en Monte Carlo -simulering med de här tre tillgångsslagen.
Svårt att dra en slutsats på “i år” som pågått 2,5 månad man kan dra slutsatsen du beskrev eller så kan man säga att det är tur att nvidia rusat 77% samma tid och räddat upp skutan. Men det är också precis det man köper index för dvs växeldragande.